Temperaturväxlingar/Temperature changes. Fem en fredag v.30

Idag ämnar jag ägna hela inlägget i Frågetemat Fem en fredag åt Idun 1 eftersom ämnet är temperaturväxlingar. Idun är mästare på att växla temperatur. Hon går från iskall till glödhet på nolltid, hon står mig bi och får avgjort alldeles för lite uppmärksamhet.

1.Vad får dig ofta att koka? I stugan får Idun 1 mig att koka kaffevattnet till ånga i en blå liten espressobryggare varje morgon.

2. Vad fick dig nyligen att frysa? I morse fick den annars alltid vänligt samarbetande Idun mig att frysa. Helt plötsligt gick det troll i henne. Hon, som alltid flammar upp i en varm eld, var helt omöjlig att få fyr i.

3. När senast gick något upp i rök? Björkveden i köksspisen i morse när Idun äntligen tog sitt förnuft till fånga.

4. Vad fick dig nyligen att smälta? Jo jag hade ett eget smärre meltdown över Idun när hon svek mig så grymt idag.

5. Vad får dig att rysa? Ni har säkert redan gissat det. Javisst jag ryser av välbehag varje gång elden flammar i köksspisen. Det är sedan gammalt, minnen från barndomens somrar i en stuga i södra Östergötland.

A small wood-burning iron stove in the kitchen is the best temperature changer ever.

11 tankar om “Temperaturväxlingar/Temperature changes. Fem en fredag v.30

  1. Finns inget mysigare än en sprakande eld i vedspisen! Nu var det några år sedan vi bodde med vedspis, enda nackdelen är att det blir så skräpigt av veden…men, det är ett litet problem i sammanhanget. Vilken fin lovsång till din bästis, hoppas hon uppskattar den!

    Gillad av 1 person

  2. Såååå fin Idun är. Hon måste ju ha minst hundra år på nacken, och då får man väl lov att strejka då och då… Kul att döpa en spis efter fruktbarhetens och kärlekens gudinna. Undrar vem som på den idén;-)
    Ett härligt och annorlunda bidrag till temat – så typiskt dig. Love it:-)

    Gillad av 1 person

  3. Har ju haft lyckan att tända en värmande eld i vår lilla vedspis de flesta morgnarna de senaste 22 åren … men nu r det andra tider – och jag saknar det redan! En modern lägenhet har förstås en del fördelar, men ingen som uppväger att kunna tända sig en brasa! 🙂

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar