Kultur/Culture. Fem en fredag v.42

Lena Nyman, foto från MovieZine.

Ett tag sedan sist jag deltog i frågetemat Fem en fredag. Men idag var jag på jourcentralen på universitetssjukhuset och behöver pigga upp mig i väntan på att den antibiotikakur jag fick utskriven tar fart i systemet. Dessutom är temat för dagen uppiggande. Kultur om något kan pigga upp oss så är det just kultur. Vi är ju ändå alla kulturella varelser.

1.Var går du helst för att se konst? Tate Modern i London.

2. Vad såg du senast på bio? Lena.

3. Vilken typ av ställe skulle vi kunna hitta dig en fredagkväll? Soffan, just fredagkvällarna är jag gärna hemma.

4. Vilken bok kom senast i din ägo? Inte den blekaste. Har köpstopp på böcker. Lånar allt på bibblan senast Natthimmel med kulhål, Ocean Vuongs första bok. Ja jag blev helt golvad av hans andra och hittills senaste En stund är vi vackra på jorden.

5. Vem ser du gärna på scen? Benedict Cumberbatch vill jag väldigt gärna se på en teaterscen var som helst i London.

10 tankar om “Kultur/Culture. Fem en fredag v.42

  1. Börjar bakifrån – Benedict Cumberbatch. Var inte han en Dr Who, tror det. Har aldrig följt Dr Who, men min man har gjort det i decennier.

    Fredagsmyset hemma har vi nog gemensamt idag;-) Tate Modern har jag besökt en gång, tror det var 2008.

    Lånar inga böcker på bibblan, vill gärna ha egna böcker som ingen har nyst på innan. Å tack vare ”mitt” lilla corona-bibliotek som jag ”öppnade” i mars ifjol i vår entré så har jag inga överflödiga böcker i lägenheten heller.

    PS. Hoppas antibiotikakuren kickar in efter minst fyra dafgar. Krya på dig! DS.

    Gilla

  2. Benedict Cumberbatch skulle jag gärna se live. Tate moderna är sevärt. Bra med bibliotek, köper sällan böcker då jag jobbet på bibliotek=guldgruva som räcker långt. Lite mättnad har nog uppstått gällande att äga böcker.

    Gilla

  3. Nu blev det allt lite grekiska för mig här, känner mig totalt o-kulturell!Jag har aldrig varit i London, jag har inte hört om någon Cumberbatch heller, Lena Nyman känner jag till men inte särskilt väl, mest om hennes rykte faktiskt. Böcker läser jag massor men jag har nog inte läst denna författare trots att namnet är bekant.
    Sorgligt, tänk så mycket man missar…

    Gilla

Lämna en kommentar