Vöffenvagninn skyltsöndag

Våffelvagnen

DSC_0083pxhag50hpll600och där slank våffelsylten med grädde ner på kameran

I slutet av september är tiden för streetfood förbi i Reykjavik. Endast Vöffenvagninn med de många varianterna varma våfflor håller turisterna nedanför Hallgrímskirkja mätta. Åtminstone de som uppskattar att snabbäta småfrusna på stående fot, med stela fingrar.

Själv föredrar jag att gå in på någon av Reykjaviks många trivsamma caféer och restauranger för värme och utfodring. Men så känner jag mig inte som turist i staden, även om jag är en främling. Jag bor hemma hos syrran, som inte är min tvättäkta syrra. Vi har adopterat varandra. Ett stenkast från våffelvagnen ligger hennes hus med alla böckerna. Genom badrumsfönstret hör jag  varje morgon tusen olika språk eka förbi ute på gatan. Det är mäkta internationellt och storstadslikt. Reykjavik har invaderats av turister sedan jag bodde och jobbade här på sjuttiotalet. De tillför en dynamik och är förstås grunden till det stora utbudet bra restauranger. Och orkar vi oss inte ut en kväll sitter vi nere i syrrans kök, snackar och äter hennes fantastiska fisksoppa på pinfärsk fisk köpt över disk i kvarteret.

Jag studsar tillbaka till hösten och Reykjavik därför att det är skyltsöndag på bloggen igen. Skyltsöndag skapades av Pumita. Nu, tror jag mig ha förstått, har BP förbarmat sig över tråden. Jag är skyltlös vad gäller nytagna bilder men tänker att en gladgul välskyltad våffelvagn och ett par hungriga turister som råkar ut för en liten olycka aldrig kan vara helt fel.

One thought on “Vöffenvagninn skyltsöndag

  1. Gud sååååååå skoj att du nu är med i Skyltsöndag! Det tackar jag verkligen för! Kul!

    Å vilket perfekt bidrag. Love it! Gillar namnet på våffelvagnen. Riktigt charmigt och mina tankar går till finska pråket faktiskt. Gillar även din information om Reykjavik. Tycker om bakgrundsfakta, speciellt om ställen där jag inte varit på, bara läst om. Å tänk att lilla Island med svensken Lars Lagebäck har tagit sig till fotbolls-EM 2016 för första gången någonsin. Bara en sådan sak:-)

    Än en gång 1 000 tack för bidraget och länken. Vill dock inte påstå att jag ”förbarmade” mig över tråden utan frågade Pumita om jag fick ta över ”hennes bebis”. Å det fick jag. Tycker nämligen att det är ett otroligt roligt tema.

    PS. Nu ska jag genast uppdatera länklistan med alla skyltare och komplettera med din blogg:-) DS.

Kommentera

