Ett vintercitat

Jag är svag för kvicka citat. Det är fröken Bloms fel. Hon undervisade i matematik i Uppsala och jag minns henne som alltigenom grå. Grått hår, stor grå dräkt med kjol ner på halva vaderna, grått ansikte men ståtlig och skarp med en humor få förunnad. Om jag någonsin haft respekt för en lärare var det för henne. Ändå tillbringade jag inte mattetimmarna med att räkna. Fångad i en klass hopplöst ointresserade flickor excellerade fröken Blom i beskt ironiska citat. De var guld. Inte var det matten som fick min uppmärksamhet under sådana lektioner. Jag och bästisen Bitte ägnade tiden i klassrummet åt att anteckna fröken Bloms kvickheter i våra matteböcker.
En lång bakgrund till debuten i Lördagstema – Citat som drivs av Marie i Skrifvarstugan. Idag har jag denna till trots inte fastnat för något av fröken Bloms rappa citat. Som nybliven Linköpingsbo väljer jag istället citat från den minst lika rappa Linköpingssonen Tage Danielsson (1928-1985)
***
De säger att Sverige är vackert på vintern. Hur vet dom det? Då är ju Sverige täckt av snö!
DSC_0033pxfred25hpll600_redigerad-1

 

9 thoughts on “Ett vintercitat

  1. Inte heller jag brann för matte i skolan, men på min utbildning till apotekstekniker älskade jag matte med procenträkning och alla ingredienser till en blandning där man utgick från en stamlösning av en viss procent. Jag som det kan bli. Jag blev en fena på detta och älskade det. Men någon större användning fick jag dock inte av det i yrket ändå för det förändrades snabbt på apoteken i landet och de flesta blandningar gjordes centralt på serviceapotek. Så det kan bli. Kul histora du berättar om dina mattelektioner. Det där med duktiga och kunniga pedagoger kan göra mycket för inlärning och intresse hos elever. Men visst är väl landet vackert även när det är snötäckt så till viss del håller jag med om citatet. Då ser jag fram emot att få läsa fler av den lärarinnans citat som du har nedtecknat.Trevlig helg.

  2. Nu var matte mitt sämsta ämne i plugget, så jag förstår att du koncentrerade dig på hennes citat i stället:-) Kul berättelse.

    Å jag bara älskar Tage Danielsson citat. Kunde inte ha sagt det bättre;-) Ungefär som många säger:

    – Nu vill jag faktiskt ha snö. Allt blir så mycket ljusare då.

    Blir det???!!! Kolla i Stockholms innerstad någon gång när det har snöat och är nollgradigt…

  3. Haha, nu blev det både ett leende och ett hoho-.skratt i mjugg….Framför allt för att jag tillhör den lilla tappra skaran som älskar vinter, kyla och snö. Fast, i ärlighetens namn har kylan varit lite väl bister på sistone, jag vill ju kunna vistas ute timmar i sträck och det har inte gått för sig. Som så ofta så träffade den gode Tage mitt i prick

Kommentera

