Livsviktigt/Essential. Fem en fredag v.33 och Lingbo i skyltsöndag/Folk museum in Sunday’s sign

I dagens inlägg samsas bästa BPs skyltsöndag med frågorna i Fem en fredag som jag höll på att missa. Trots att frågetemat är livsviktigt, eller kanske just därför vill jag svara kort och koncist men å andra sidan gödslar jag med skyltar.

1.Vad går du alltid utanför dörren med? Mobil och ett litet skinnfodral med nyckelring och plats för kontokort.

2. Vad inom teknik har förbättrat ditt liv? Datorer och nät.

3. Vilket livsmedel är ett måste i skafferiet? Utom givna baslivsmedel, pesto och soltorkade tomater/burktomater.

4. Vad på morgonen gör så resten av dagen blir bra? En timmes yoga innan kaffet.

5.Vad är livsviktigt för dig? Familj, vänner och balans i utåtvänd kreativitet och inåtvänd reflektion.

Ett gott hem är givetvis också livsviktigt.

Den broderade bonaden med sin troskyldig text får bilda övergången till min skyltsöndag som idag i sin helhet är hämtad från Hälsingland och hembygdsgården i grannbyn Lingbo.

LINGBO ligger 274 km från Stockholm enligt en skylt på hembygdsgårdens lada.
På gräsmattan framför mangårdsbyggnaden finns en väl skyltad kaffeservering med hembakt sötebröd eller om man så vill smörgås på Lingbolimpa.
Inne i ladan finns loppis, allsköns bråte och gamla affischer. I synnerhet affischeras Gevalias kaffe, vi befinner oss ej att förglömma i Gävleborg med residensstaden Gävle där Gevalia hör hemma.
Dukat för Gevalia paus…
och slutligen Gevalia stimulans i alla väder halvt dold bakom ett par krattor och en båtshake

5 tankar om “Livsviktigt/Essential. Fem en fredag v.33 och Lingbo i skyltsöndag/Folk museum in Sunday’s sign

  1. Kan lugnt säga att det här är din bästa Skyltsöndag ever. Helt underbart att njuta av de gamla kultiga Gevalia-affischerna. Eloge till Hembygdsgården att de har bevarat dessa skatter. Sånt hittar man liksom inte i Stockholm, eller hur!!?? En helt underbar skyltning:-)
    Sedan måste jag säga att jag är impad över att du orkar med en hel timmes yoga varje morgon innan du får din första och troligen inte sista kopp kaffe. Det skulle jag aldrig klara.

    Stort tack för länken och en helt suverän Skyltsöndag:-)

    Gilla

  2. Jag tar fasta på skyltarna. Fastnade helt för dessa gamla varianter. Så läckra! Och några minns jag att jag sett på den tiden det begav sig. Jätteroligt att Hembygdsgården satsat på att ta tillvara dessa skatter.

    Gilla

  3. Svar: Precis som du matade din son med morotsmos matade min mamma mig med morotssaft. Så jag fick nog av den varan ungefär vid 10-årsåldern. Visst kan man föräta sig på nåt, jag ”fördrack” mig på morotsjuice.

    Gilla

  4. Jag har aldrig hört talas om Lingbo men älskar gamla skyltar och allt annat du fotat där. Så det räknas till Hälsingland? Jag var i Hälsingland, Alfta, denna vecka några dagar, jag gillar nog Hälsingland bäst efter Dalarna. Sen kommer nog Värmland, tror jag, i allafall norra Värmland. Texten på bonaden var märklig, aldrig sett ordet OM i någon bonad förut…

    Gilla

Lämna en kommentar