Runt knuten. Fem en fredag v.22

En alldeles underbar sommardag med extra allt utomhus så ikväll hinner jag bara gå direkt på frågorna Runt knuten i frågetemat Fem en fredag.

1. Hur märker du av sommaren utanför? Jag går ut barfota på balkongen med frukosten på bricka, lägger upp fötterna på balkongräcket och lyssnar på hysteriska måsar som tror att de kan skrämma in mig. Tji fick de! Och ljuset, det fantastiska sommarljuset tidigt på morgonen till sent på kvällen.

2. Vad ser du fram emot i sommar? Ja men svaret på den frågan kan bara bli ett: Att simma i små sjöar! Allra helst näck i de två skogstjärnarna i Hälsingland men alla Östergötlands sjöar går också finfint.

3. Vad saknas i ditt närområde? Sen jag flyttade in i Linköpings centrala stadskärna kan jag inte påstå att jag saknar någonting alls i närområdet. Ja det skulle i så fall vara utbudet i en kontinental storstad och en kvarterskrog med vällagad mat, husmans eller italiensk kvittar lika, och med humana priser.

4. Hur långt behöver du ta dig för att komma till närmaste turistattraktion? Linköping på östgötaslätten är inte någon turistmagnet. Jag bor i kvarteret bredvid den medeltida katedralen och det hyfsat samtida slottet, båda är absolut sevärda turistattraktioner. En promenad på tjugo minuter tar mig till ett större besöksmål, friluftsmuseet Gamla Linköping. Ett Skansen dit stadens äldre hus flyttas när staden moderniseras.

5. Hur njuter du av sommaren där du bor? På alla upptänkliga sätt faktiskt. Jag gillar ”Summer in the city” fullt och helhjärtat, bara detta att kunna gå rakt ut i stan utan att bylta på sig ett ton kläder. Sen svalkar jag av mig med en simtur i Rängen eller Järnlunden eller Lillsjön eller Åsunden eller Ören eller Svartån eller Roxen eller Vättern … jag ämnar göra listan ännu längre i år.

Summer around the corner today in open air museum Old Town Linköping.

5 tankar om “Runt knuten. Fem en fredag v.22

  1. Ååååååhhhhhh så lika vi har svarat här. Ja, undantaget är ju det där med simning som aldrig skulle falla mig in att göra i vatten kallare än 24, helst 25 grader;-)
    Sedan har jag inget ”gammalt Täby” i närheten heller, då självaste orten i stort sett uppstod på 1960-talet. Men jag klagar inte, då allt finns på gångavstånd – just ifall man inte kan åka bil nåt mer;-)
    Annars har vi samma frukostvanor – bland annat:-)

    Gillad av 1 person

Lämna en kommentar