Struktur/Structure. Fem en fredag v.32

Ikväll hoppade nätet i stugan igång igen efter att ha varit dött några dagar pga åsknedslag i nätskåpet på Älgnäsvägen. Ja jag borde ha illustrerat med ett foto på de idoga jobbarna, med alla sina mystiska maskiner, som slet med återkopplingen. Missade det fototillfället trots att vi for förbi vid lunchtid på väg mot hemlagade strömmingsflundror i det minimala men genuina gatuköket i grannbyn. Missade även att fota detta lilla unikum där strömming steks och rödbetor läggs in på kvällar och nätter inför morgondagens kommers. Jag har visst lika lite struktur i mitt fotograferande som i mitt liv. Jag misstänker att det blir svårt att angripa frågetemat Fem en fredag när temat idag är struktur.

1.Vilket område i ditt liv är mest organiserat? Men det måste ju ha varit det område i mitt liv som startade några år innan jag fyllt trettio, då när jag fick tre barn under loppet av ett och ett halvt år och samtidigt fick ett fast jobb på Malmö Museer. Då om någonsin var jag tvungen att organisera mitt ditintills kringflackande studentliv.

2. Vilket område i ditt liv behöver mer struktur? Ett otränat öga skulle nog anse att hela det nuvarande området av mitt liv som pensionär behöver mer struktur. Men icke, mestadels är jag glad att ha kastat av mig det strukturerade livet. Även om jag stundtals får ångest av bristen på rutiner.

3. Har allting sin egen plats i ditt hem? Allting nej men en del har det och det är vackert så.

4. Vad om något bland dina rutiner ändras nu till hösten? Ja det ska bli spännande att se hur mycket, om något, mina och mina vänners covidanpassade rutiner ändras nu till hösten.

5. Hur ser du till att skapa struktur i vardagen? Två fasta farmor/barnbarnsdagar varje vecka ger mig all struktur jag behöver i vardagen.

Road trip to Enköping ”Sweden´s nearest city”
In hotels, breakfast time is your only fixed structure
så ja denna veckan har hotelliv och nätkollapps fått mig att tappa den lilla bloggstruktur jag trots allt har.

5 tankar om “Struktur/Structure. Fem en fredag v.32

  1. Är rätt så glad att du missade fota såväl strömmingsflundran som rödbetorna. Klarar varken det ena eller det andra;-) Däremot är vi helt överens vad gäller ditt svar på fråga nummer 2, fast jag valde svara ungefär samma sak på fråga 5 istället.
    Sedan var jag aningen ställd när jag läste att du födde tre barn på 18 månader. Gissar att det var en tvillingfödsel och sedan ett barn till. För inte kan du ha hunnit med tre födslar av väldigt för tidigt födda barn på ett och ett halvt år;-)

    Enköping har jag besökt en enda gång. Skulle absolut inte kalla Enköping för city utan för ”the world’s most boring village”;-)

    Gillad av 1 person

  2. Underbara svar, men tre barn på så kort tid, det torde betyda antingen tvillingar eller trillingar! Ett rejält uppvaknande mao…Jag har också kastat av mig det strukturerade livet som kändes som en tvångströja, så skönt! Jag har i skrivande stund en dotter, tre barnbarn och tre barnbarnsbarn. Men inga strukturerade familjedagar. Att umgås med bebisar och småbarn är för mig en utmaning och jag är gärna med, men är inte så aktiv alla gånger. Ju äldre barnen blir desto enklare har jag att umgås med dem. Men jag tränar på det….Ha nu en skön helg du roliga quinna

    Gillad av 1 person

  3. Vilka härliga bilder! Och va härligt att ha dagar enbart för barnbarnen. Jag har ju mer eller mindre bott hos min farmor, och vet hur viktig farmor är! Eller mor& farföräldrar över lag. Ser det också på sonen hur mycket hans farmor betytt och den saknaden han har, ett år sen drygt sen hon gick bort. De sågs inte jätteofta men de hade ändå ett speciellt band. Samma sak med farfar och morfar.

    Igår blev han hämtad på nya skolan av morfar i husbilen, morfar lämnade lite saker och fixade lite mer i rummet på Internatet. Sonen var helnöjd att få den tiden, sen hade de köpt födelsedagspresent till mig. Sonen bekymrade sig över hur han skulle göra det och jag sa att han skulle ta hjälp av morfar, jag pratade även med min pappa om det då sonen ibland har svårt att fråga självmant, men nu visste sonen att jag pratat med morfar och då funkade det bra.

    Ha en skön helg

    Gillad av 1 person

  4. Pingback: Fem en fredag v. 33: Livsviktigt - elisamatilda.se

Lämna en kommentar