Fotograferat

DSC_0205phag50jul1000

Några av Londons kanske mest fotograferade och filmade fönster.

En öde oansenlig gatstump i Banglatown i Londons East End  kan vara den mest fotograferade i hela stan. Gatan ligger inte långt från Brick Lane, i ett distrikt präglat av curryställen och brokigt folkliv. Men här råder stillhet, inte en människa kliver ut ut en port, kikar fram bakom en gardin. Plötsligt känns det som om vi hamnat i en spökstad. De patinerade brittiska husen, med vackert slitna dörrar och fönster, är pietetsfullt bevarade i sitt förfall. Du har säkert sett dem skymta förbi utan att egentligen lägga märke till dem. Dessa pittoreskt skamfilade hus har förekommit i ett oändligt antal filmer och tv-serier och är dessutom omåttligt populära som kulisser i trend- och modefotografering. Själv skulle jag också gärna stanna till här men livet består inte enbart av att fotografera. Vi hastar vidare mot kvällens svårare utmaning. Den att välja rätt curryställe.

fotograferat veckans fönster

12 thoughts on “Fotograferat

  1. Den delen av London har jag också missat. Tur att du uppdaterar! Vackert är ju bara förnamnet, även om jag inte alls förknipper dessa hus med London. Men om jag får välja tar jag din byggnad före The Shard och London Eye. De har då ingen charm alls i mina ögon.
    Å curryställen borde du har hittat hur många som helst med betydligt godare mat än de flesta indiska restauranger här på hemmaplan.

Kommentera

