The book club/Bokcirkeln

Kranes konditori av Cora Sandel

Idag diskuterade vår lilla naggande goda bokcirkel Kranes konditori av norskan Sara Fabricius, mera känd under pseudonymen Cora Sandel. Jag har haft den lilla roman i bokhyllan i många år men inte kommit till skott. Hennes tre böcker om Alberte (Alberte och Jakob, Alberte och friheten, Bara Alberte) läste jag när jag var tjugo. Läste och återkom till. Kranes konditori däremot började jag läsa men la ifrån mig, igen och igen. Senast när det blev min tur att välja bok till cirkeln tänkte jag att det äntligen var dags.

Kranes konditori är ett tätt kammarspel som utspelas under ett par dagar i ett litet slutet samhälle i Nordnorge någon stans längs Hurtigruttens rutt. Hjulen i det bigotta samhället börja snurra när en person faller ur ramen. Ingen i hennes närhet förblir opåverkad, dramat ger de enskilda personerna liv, djup och karaktär, den ena efter den andra. Jag tycker det här är en alldeles storslagen bok i all sin litenhet, vass och insiktsfull, varm och inkännande.

#blogg100

Kommentera

