Valet är ditt/The choice is yours

DSC_0466bhag50hpll600There are two types of Japanese toilets – Western style and Japanese style

Jag öppnar dörrarna på vid gavel till två toaletter vägg i vägg. Vi är på ett traditionellt japanskt hotell – ett sånt hotell där rummen är inredda med låga möbler och man sover på golvet på mjuka tatami mattor. Valet är ditt. Själv valde jag helst western style i Japan av bekvämlighet. Men jag är inte alls obekant med ”hålet i golvet” och använde det gärna under en tids kringflackande i Grekland men där och då var det mer en fråga om ett hygieniskt val.

Tisdagstema val

4 thoughts on “Valet är ditt/The choice is yours

  1. Hahaha! Kn inte låta bli att gapskratta här. För vet du när vi var i Bulgarien 1980 så fanns det bara hål i golvet. Fast de var inte alls lika ”snygga” som på din bild. Man fick köpa ett glättat (!) toapapper för 50 öre – nej, jag skojar inte. Så en ”number 2” kunde bli ganska dyrt… och smärtsamt om man säger så.

    Minns en situation där jag hade siktet inställt på ett grovt hål på en toalett på en restaurang. Ställde mig bredbent med massor av papper i näven. Ja, åsså kom städaren… men en slang som sprutade ut ISKALLT vatten på mina sandalklädda fötter under dörren. Kommer aldrig att glömma det…

    Nu i efterhand är det ju himla roligt. Tack för att du väckte det minnet:-)

  2. Tycker som du, hål i golvet av hygieniska skäl och western style av ren bekvämlighet. Den absolut värsta hål i golvettoan såg jag i Uzbekistan, den var så snaskig att jag inte kunde förmå mig att då dit! Den renaste och fräschaste jag har träffat på var ute i bushen i Tanzania, en riktig fröjd att använda.

Kommentera

