Code of conduct in Sunday´s sign /Vett och etikett (2) i Skyltsöndag

DSC_0333rps_redigerad-1anne1000Thank you for your cooperation

…står det under skylten i vagnen på pendeln från Karatsu till Hakata.

Jag fortsätter min japanska exposé och dröjer kvar på Kyushu, den sydligaste av huvudöarna. Skylten visar uppförandekoden för en god pendlare. Den talar för sig själv även om det i vanlig ordning finns en massa tilläggsinformation. Men vad gör det, budskap är tydligt och de snirkliga tecknen intressanta att följa med blicken.

Skyltsöndag, stående tema förvaltas av BP

 

One thought on “Code of conduct in Sunday´s sign /Vett och etikett (2) i Skyltsöndag

  1. Tjejen – jag bara ÄLSKAR dig… och dina skyltar från Japan!

    Den vänstra delen av skylten borde hänga i varenda buss/tåg/ t-bana i Stockholm. Undrar om japanerna lyder uppmaningarna!????? Här finns det tyvärr inte sådana skyltar, men de behövs – jag lovar!

    Den högra delen av skylten är aningen mera ”vanlig” här tycker jag, fast den är betydligt roligare utförd i Japan. Ställ inte väskan på sätet skylten skulle behövas här. Fast ersätt portföljen med en ryggsäck som alltid slängs på sätet. Hit med skylten bara!

    ”Prioriterade säten” kallas förresten sittplatser numera här i 08 som är reserverade för gravida, funktionshindrade och gamla. Brukar sätta mig där- bättre benutrymme;-)

    Åsså skrattar jag gott åt killen som snarkar medan han sitter på tåget/t-banan. Så himla roligt! Om man tar Roslagsbanan hem vid 17:30 så lovar jag att minst hälften av passagerarna skulle avvisas från tåget…

    En helt underbar skylt. Love it! Mera säger jag bara – eller plussa på bara:-)

    Tusen tack för skylten och länken.

Kommentera

