The street sweepers in Fukuoka/Gatsoparna i Fukuoka

DSC_0444rps_redigerad-1hag50hpll600I like work: it fascinates me. I can sit and look at it for hours.

Den morgonen tog vi lokaltåget från Karatsu och färdades i lugn takt med många uppehåll längs Kyushus nordvästra kust. Vid slutmålet, staden Fukuoka, pågick den årliga sumoturneringen. Turneringens stjärnor, tunga brottare i färggranna kläder, drog till sig allas blickar, både i kollektivtrafiken på väg till matchen och i Fukuokas gatuvimmel. Vi missade sumoturneringen det här året när jag istället fick uppsöka den lokala akutvården. Snabbt och elegant konstaterade den tillmötesgående läkaren lunginflammation och skrev ut penicillin. Jag var vid det här laget ganska slak men kunde iallafall säga med Jerome K. Jerome i Three Men in a Boat (1889)

Jag gillar arbete: det fascinerar mig. Jag kan sitta i timtal och titta på det.

stående lördagstema citat

9 thoughts on “The street sweepers in Fukuoka/Gatsoparna i Fukuoka

  1. Älskar citatet och precis som du håller jag helt med! Å de japanska gatuslpare ser ju ut som tagna från det svenska Landstinget;-) Betydligt roligare att titta på än våra svenska städare med sina vagnar…

  2. Svar: Nej du. Att glasa in en balkong är våldtäkt enligt mig, åtminstone där jag bor. Ingen infravärme heller faktiskt. Speciellt jag älskar vår nästan 10 meter långa balkong som är en riktig oas. Å balkongen får sol från klockan 10:00 på morgonen tills den går ned – solen alltså. Å balkongen lagrar värmen utmärkt. Fast man kan inte sitta på den på kvällarna än. Men det är ändå fortfarande 12 grader på den vid den här tiden, medan temperaturen ute är bara 6-7 grader.
    Kram!

  3. Tänk så mycket trevligare det ser ut med sådant arbete som i bild – när de är fler om det. Här ser man , OM man ser någon, alldeles ensam … DET är inte roligt att titta på 😉
    Bra bild till träffande citat vi all, kanske lite skyldigt, känner igen oss i 😉

Kommentera

