Målet är frihet att skapa/The goal is freedom to create

IMG_20150809_172448If the goal would be maximum work we would be insane

Om målet med samhällsutvecklingen skulle vara att vi alla skulle arbeta maximalt vore vi sinnessjuka. Målet är att frigöra människan till att skapa maximalt. Dansa. Måla. Sjunga. Ja, vad ni vill. Frihet.

Citat av Ernst Wigforss. Docent i nordiska språk vid Lunds universitet, en av den svenska socialdemokratins stora ideologer, och socialdemokratisk finansminister 1925-26 och 1936-49.

Ett citat som ord på vägen till Axel som gjorde mig till stolt dubbelfarmor i morse och förstås till stora lilla syster Ellen som var med mig under tiden.

stående lördagstema citat

6 thoughts on “Målet är frihet att skapa/The goal is freedom to create

  1. Fin bild som innehåller mycket.
    Numera gäller väl det att arbeta som mycket som möjligt och så länge som möjligt. Det bästa är väl om vi ”kolar vippen” på vår arbetsplats och inte lägger samhället till last 🙂

  2. Citatet är klockrent! Vem pratade om 8 tim arbete, fritid, resp sömn?
    Mannen brukade säga: jag jobbar för att få en meningsfull fritid!
    Grattis till att ha blivit dubbelfarmor! Det låter spännnade!
    Kram Karin

  3. Stort GRATTIS til att du blivit dubbel faror til Axel! Bra jobbat där, även om du slapp självaste arbetet om man säger så;-)

    Citatet och bilden är kanooon, även omjag inte är så värst förtjust i sådana ”tilställningar” om du förstår vad jag menar…

  4. Först fastnar jag för fotot – så otroligt läckert och händelserikt med bra motljus och massor av detaljer som lyfter hela bilden – superläckert! Alltså, det är nästan för bra för att vara sant!
    Sedan tänker jag på hur det var förr, då man duschade efter jobbet och inte före.
    Men så ser jag ju det som är allra, allra störst av allt – dubbelfarmor! Grattis! Så helt underbart!

    Och sedan måste jag försjunka i fotot igen …

Kommentera

