Idag gillar jag Trompe l’œil/I like Trompe-l’œil

DSC_0035sps_redigerad-1hag25hpll600Deceive the eye

Idag står jag plötsligt inför en synvilla. Här på en av stadens alla ordinära bakgårdar är det en överraskning som jag verkligen gillar. I Linköping, till skillnad från i Reykjavik, New York eller lilla Lindesberg(!) är gatukonst och graffiti tråkigt nog ovanliga utsmyckningar. Så mycket roligare är det oväntade mötet med en stor muralmålning som bedrar ögat genom ett realistiskt måleri så att det ser en annan verklighet eller Trompe l’œil med ett konstbegrepp lånat från franskan.

stående torsdagstema I like

5 thoughts on “Idag gillar jag Trompe l’œil/I like Trompe-l’œil

  1. Love it, absolutely LOVE it! Ska genast skicka Stockholms stadsarkitekter till Linköping för att få lite inspiration. Här är ju såååååå himla trist. Tror du skulle gilla Borås, Sveriges graffiticentrum nummer 1, där graffiti (inte klotter) är en del av stadsbilden. Mera sådant säger jag bara!

Kommentera

