Helvetesritten/Hell ride

DSC_0056rpshag70hpll600Helreiðin Vålnaden från helvetet

Skulpturmuseet Ásmundarsafn i Reykjavik finns i konstnären Ásmundur Sveinssons (1893-1982) forna hem och ateljé. Byggnaden under en tefatsliknande kupol med zigguratlika sidobyggnader är en unik skapelse konstruerad av Ásmundur själv under 1940- och 50-talen. Tillsammans med en stor del av konstnärens verk är den donerad till Reykjavik stad. Här inne visas nu separatutställningar av olika konstnärer och alltid ett urval av Ásmundurs verk.

Sent i september i fjol återsåg jag platsen. När vi klev av bussen i Laugardalur, Mjöll och jag, bröt solen fram mellan regnskurarna. Vi kunde passa på att njuta av ljuset i en liten skulpturpark som omger museet. Här går man runt mellan ett trettiotal av konstnärens större skulpturer. Motiven är hämtade från den isländska sagovärlden eller vardagens tunga kroppsarbete. Efter rundvandringen i parken och ett besök inne i det vackra museet är jag riktigt bekant med både ett uttrycksfullt konstnärskap och isländska myter.

Kort sagt, när ni kommer till Reykjavik missa inte att åka ut till Ásmundarsafn.

Fredagstema Människoskapelser

2 thoughts on “Helvetesritten/Hell ride

  1. Skulpturen vet jag inte riktigt om jag gillar – den verkar vara lite oproportionerlig om jag får säga så. Åsså har jag i år och dag försökt entusiasmera maken att åka till Island utan att lyckas. Han påstår att allt som finns där går inte att uttala. Men som engelsman påstrår han samma sak om Frankrike;-)

Kommentera

