Idag gillar jag sången från andra våningen

DSC_0002ps_redigerad-2600

Från skrivplatsen på andra våningen syns bakgården, ett garagetak och en björkallé. Fast mest ser jag en rymd av himlaljus. Bordet står i vinkel mot fönstret, det är lätt att vända sig från skärmen ut mot ljuset och stanna där.

Jag spräckte glaset på den pessimistiska danska barometern i morse på väg upp till vinden. Min man hittade den på en loppis i Malmö för länge sedan. Han var mäkta förtjust i dess luttrade syn på väderläget och världen. REGN ibland, SMUKT knappast, normalläget är och förblir FORANDERLIGT. Ytterligheterna STORM för att inte tala om MEGET SMUKT är den aldrig ens i närheten av.

Från andra våningen hör jag bakgårdens vinterljud. Långsamma bildäck på sandad is, steg i snö. Nu och då hörs ett lågflygande plan från SAAB´s flygplats centralt i staden.

Barometern, en liten svarvad sak av mörkt lackat trä med blanka mässingsdetaljer och tydligt typsnitt är gammaldags vacker. Nu är glaset sprucket. Jag är ledsen fast jag vet att inköparen skulle ha ryckt på axlarna och sagt ”Shit happens”. Det här är en barometer att lita på, allt är foranderligt.

torsdagstema I like

4 thoughts on “Idag gillar jag sången från andra våningen

  1. Ser att du också har vänt ditt skribord mot fönstret. Det har jag/vi också. Å vi bor också på andra våningen. Din utsikt från skrivbordet är dock betydligt vackrare än vår.

    Nu har jag faktiskt använt Google translate för att få en översättning på ”meget smukt” – mycket vackert. Å om barometern ändå inte förstår de svenska väderförhållandena kan det ju kvitta om den lever eller dör, även om jag troligen ändå skulle ta den till en glasmakare för reparation;-)

  2. Du har det fint utanför ditt fönster och säkert innanför också 🙂 jag har precis gjort i ordning ett kontor här i huset och jag har också skrivbordet framför ett fönster, men där är utsikten bara skog så långt ögat når..

Kommentera

