Par i vintervardag

DSC_0020ps1000Tisdag – jag borde också köpa en snöskyffel

Idag är jag tillbaka i Linköping. Tomt skafferi. Bageriet i huset är stängt av outgrundlig anledning. Lika bra det, jag förlänger morgonpromenaden ett kvarter till stans bästa bageri och kommer hem med ett nybakat Russingrova med valnötter. Bilen är kamouflerad till snödriva, enda snödrivan bland raden av välputsad åk på parkeringen så mig lurar den inte. Temperaturen sjunker från två plusgrader till två minusgrader innan den är startklar och jag kommer iväg till Tornby Köpcentrum för att fylla på matförråden. Jag borde också köpa en snöskyffel till bilen om det inte vore så att jag faktiskt har sålt mitt hus och slutat med sånt trams som snöskottning.

DSC_0001ps21000Måndag – fyrtiofem mil längre norrut

Igår åkte jag från byn. Hela gårdagen var resdag med Holmsveden som första etapp. I Holmsveden är världen nyvit och avfolkad. Affärn´skolan macken fiket bykrogen, allt är nedlagt och öde. Men tåget stannar än och knallen kan åka ner för en fika med de andra knallarna i Ockelbo. Jag fortsätter vidare söderut. Redan i Gävle tar snömodden över.

Par Tisdagstema

5 thoughts on “Par i vintervardag

  1. Hahaha! Kan inte låta bli att hålla med Mia. Jag hatar ju snö, men gårdagens väder med 3,4 plusgrader var ingen höjdare. Att bara titta på snön inifrån värmen är faktiskt helt okej;-)
    I Holmsveden (note to self: kolla vart det ligger) skulle jag dock få lappsjuka efter ungefär fem minuter.
    Å du – jag/vi har heller ingen snöskyffel. Om jag tänker efter så har jag faktiskt aldrig ägt en heller, å det tackar jag HSB:s enastående snöjröjning i området för:-)

  2. Ett par skor med bra broddar sitter bra i det här vädret, en dag med kyla och fruset väglag för att avlösas av en dag med tö och stora vattensamlingar, När det sedan fryser nästa dag är det riktigt intressant att gå ut, kommer jag hem helskinnad eller blir det ett besök på akuten! Dessa tankar väcktes av din första bild där väglaget ser lurigt ut!
    Ha en bra dag!

  3. Är du tillbaka !!!! Vad jätteroligt Lena och vilken överraskning. Såg din kommentar hos BP annars hade jag nog helt missat att du startat upp bloggen igen 🙂 Är glad över att åter igen få se dina fina bilder och läsa dina rader. Du skriver ju så beskrivande att du skulle kunna vara författare, helt underbart 😉

    Själv har jag börjat året med att vara med i 365+1 Foton och därför lagt övriga fotoutmaningar på hyllan tills vidare. Tycker den här fotoutmaningen är superkul, just nu iallafall 😉 Tveksamt om jag fortsätter ett helt år men det får tiden utvisa. Nackdelen är att jag ”tappar” många av mina gamla bloggvänner. Men jag fortsätter att kika in hos dig och andra även om jag inte är med i fotoutmaningarna. Förmodar att du fortsätter med ”Dagens snabba” och varvar med bloggen. Jättekul !! Välkommen tillbaka till bloggosfären 😎
    Anita // Malta

Kommentera

