Återtåget

DSC_0372px1000Vinter i Bullerbyn

Jag snurrar ihop ett uppslag Söderhamnsnytt, lägger med lite brun kartong och några bitar näver, öppnar eldluckan i järnspisen och tänder upp. Vintermorgon i stugan, i utkanten av byn, i stora skogen.

Jag tänker på återtåget till bloggen. Jöses djävlar hur ska det gå till. Kanske behöver jag inte plocka upp trådar. Kanske är det bara att sänka sig ner i det ständigt brusande, alltid föränderliga flödet. Igen.

Mal bönor till morgonkaffet och en lång frukost när jag hänger över en bok. Här i vinteridet har jag släppt Knausgård en stund, kan inte hålla fokus i en så påträngande mix av kyla och mörker. Här läser jag kulturhistoria – svedjebruk skvaltkvarnar linrötning träslott – med någon sorts grumlig ansats till orientering i främmande trakt.

Jag tänker på namn och tema. Ord och bild. Kanske behöver jag inte förändra just något här och nu. Det kan komma sen, om jag vill och får lust. Kanske bäst bara börja återtåget, Igen.

3 thoughts on “Återtåget

  1. Som med gamla vänner kan man kanske med bloggen bara fortsätta som inget hänt – allt det som flöt under broarna sedan sist, ja, det kommer mani fatt med så småningom – om det behövs, om man vill.
    Kul att se dig här 🙂 Men Instagram är inte heller illa!

  2. Det var då tur att jag scrollade ned en bit här för att läsa kommentarerna du nämnde i ditt senaste inlägg. Å då såg jag att du smygstartat med det här inlägget. Alltså välkomnar jag dig tillbaka en gång till:-)

    Varför ändra på ett vinnande koncept? Fortsätt bara som förut! Huvudsaken är väl att lusten att fota och skriva har kommit tillbaka, vilket jag tackar för!

    PS. Att plöja mig genom Knausgård tog på krafterna;-) DS.

  3. Vilken underbar Bullerbyidyll! Knausgård låter som en rejäl utmaning. Själv läser jag något mer lättsamt just nu, Jojo Moyes, Etthundra mil. Och när jag är ensam hemma och äter lunch, läser jag boken Genier av Moa Gammel. Väldigt bra bok – rekommenderas.

Kommentera

