Filmstaden i Råsunda. Skyltsöndag helgbilden 14/12

DSC_0039rpphag301000

Klassisk mark för svensk film – Entrén till Svensk Filmindustri

Filmstaden i Råsunda, Solna byggdes 1919-20. På platsen låg tidigare en strutsfarm för produktion av plymer till tidens moderna damhattar.

Körkarlen av Victor Sjöström var den första filmen som spelades in 1919. Sedan dess är närmare 400 filmer inspelade på området. Alla stora gamla svenska filmstjärnor och regissörer arbetade här. En rad filmklassiker både under stumfilms- och ljudfilmstiden spelades in. Efter andra världskriget var Ingmar Bergman en flitig regissör på Råsunda, saxar jag ur Wikipedia.

Entrén i bild med smidesportalen och SF skylten finns med på foton redan från tjugotalet och är i originalutförande. Neonskylten är av nyare snitt men stilig den också.

e9a2c2af1d99c021da803d97f54999d0-hunger4600

The Hunger Games: Mockingjay – Part 1 av Francis Lawrence. Jennifer Lawrence Liam Hemsworth. Foto Moviezine

Och när jag nu ändå är inne på film passar jag på att rekommendera tredje delen av The Hunger Games: Mockingjay del 1. En förutsättning är förstås att du gillar sagor, myter och spänning. Njuter du av fantasterier är den här filmen högklassig underhållning och värd ett besök i biosalongen på Filmstaden i Solna eller var helst du än befinner dig.

Helgbilden 14 december Skyltsöndag i spåren av Pumita

8 thoughts on “Filmstaden i Råsunda. Skyltsöndag helgbilden 14/12

  1. Den filmen överlåter jag åt familjen att se. De har sett de tidigare filmerna, men det har inte jag. Dels för att fantasy och dystopier inte riktigt är min favoritgenre, dels för att jag har haft svårt de senaste åren med film överhuvud taget, säkerligen på grund av min stressjukdom. Trist, jag älskar annars film…

Kommentera

