Idag gillar jag små järnvägsstationer

DSC_0031rpphag40hpll600

Stationsbyggnaden i Vikingstad

När den byggdes år 1873 var den ett tecken i tiden, en stolt markör för teknikens landvinningar. Vikingstad var en ort med dignitet, här stannade tågen. Nu ett och ett halvt sekel senare stannar pendeltåget åter framför stationen och den tidstypiska stationsbyggnaden får stå kvar vid spåret.

Den strama tegelbyggnaden med svart plåttak, med grönmålade fönster och ett par sparsmakade dekorativa detaljer är en klassisk skönhet i mina ögon. Jag gillar den, jag gillar att tågen stannar vid små stationer och jag gillar att kliva av pendeln här och vara farmor.

torsdagstema I like

12 thoughts on “Idag gillar jag små järnvägsstationer

  1. Eftersom jag älskar tegelstensbyggnader och bara gråter här i stan där de bara rivs och ersätts med skokartonger, vet du att jag gillar din pendeltågsstation skarpt. Så vackert!
    Läste häromdagen att tegelsten spås vara framtidens ”nya” byggmaterial. Inte en dag för sent om du frågar mig, vilket du ju såklart gör;-)

  2. Vacker stationsbyggnad som ser ut att vara väl underhållen och i gott skick! Förstår att du gillar att kliva av här, barnbarn är livets godispåse!
    Ha det bra!

  3. Jag förstår dig mycket väl. Härligt att tåg fortfarande stannar där. I Ulricehamn finns ett gammalt, väldigt fint stationshus som jag älskar. Tyvärr stannar inga tåg där längre. Ha en trevlig kväll!

  4. Mycket fint stationshus i tegel. Det ser välbevarat ut. Gillar att stationen fortfarande trafikeras med pendeltågen! Sen att besöka sina barnbarn är förstås grädden på moset!

    Jag har tidigare bott i Södermanland i ett gammalt fint kulturmärkt stationshus med handbilade fjäll på hela fasaden. Även där stannade och stannar fortfarande pendeltågen! Kalas!

  5. Som byggnad är den fantastiskt vacker och pendeltåg är så viktiga för små orter. Om du visste vad vi har kämpat för vårt pendeltåg. Bråkat med trafikverket och infrastruktursminister. Men det positiva är att folket blir eniga och kämpar tillsammans, facebookgrupper och förening har bildats. Och lever pendeln kvar här 🙂

Kommentera

