Manligt/Male

DSC_0125rpphag301000

Muralmålning vid The High Line, Meatpacking District Chelsea, Manhattan

Veckans fönstertema är manligt. Jag illustrerar temat med fönster som inramas av den manlige, brasilianske muralartisten Eduardo Kobras målning. Hans signum är storskaliga färgstarka verk som återkallar en svunnen tid i stadens historia med fotorealistisk detaljskärpa. Hans förlagor är vintagefoton. Målningarnas skala och placering skapare en illusion av att man kan gå genom regnbågen och förflyttas till en annan tid.

Med Eduardo Kobras egna ord:

My work nowadays is based on the use of old images of the cities I am painting. I visit museums, check the books and from there I come up with some images from the 20s or the 30s that show the architecture of the city. The idea of the murals is to recreate a city that no longer exists, so people who didn’t live in that time can see it and those who did live back then can have a moment of memory or nostalgia.

 

manligt veckans fönster och Människoskapelser

9 thoughts on “Manligt/Male

  1. Spännande återvinning. 😉 Det här är konst i min smak, det här också kan jag väl tillägga. Kände inte till konstnären men ixquickade honom och blev upplyst. Tack för det! 🙂

  2. Det tog en stund innan jag såg motivet, jag trodde först det var någon som åkte skateboard, och hade svårt att få ihop det med din text. Sen såg jag att det var den berömda ”kriget är över”-kyssen! Så läckert och färgsprakande!

  3. Du förstår väl att jag absolut ÄLSKAR denna muralmålning. Tänk om de någon gång skulle tillåta sådana underbara utsmyckningar någon annanstans än Borås här i Sverige.

    Svar: Ordverifieringen är INTE jag som har satt på. Det är Blogger/Blogspot som tvingar fram den. Hatar den. Vet hur irriterande den är när jag själv råkar ut för den. Är verkligen ledsen för er som råkar ut för den påtvingade verifieringen. Blogger vill väl bli av med alla skräpkommentarer, men jag tyckte faktiskt att de mesta var riktigt roliga;-)

Kommentera

