Skyltsöndag i luften/In the air, Sunday´s sign

collagevariant

Bergviks köpcentrum

Ömsom ösregn ömsom solstänk här på Kungsholmen medan jag stjäl lite tid (och modemet) innan gästerna anländer för att fira Beths nittioandra födelsedag. Kikar i arkivet för att hitta något i luften – temat för fototriss – och en skylt till Pumitas skyltsöndag. Hittar en variant från Hälsingland som får tjäna som min variant till båda uppdragen.

Variant köpcentrum i Bergvik (det lilla samhället med det stora kraftverket) verkar dött

DSC_0089pp1000

Öde men öppet och skylten är fin på sitt sätt

DSC_0111pp1000

Kanske är det bara så att jag råkat stanna till på platsen vid fel tid på fel dag

DSC_0113pp1000

Hur det än är med den saken passar jag på att lyfta upp Variant ur arkivet. Ett tidstypiskt köpcentrum, ett stycke kulturhistoria från svensk landsbygd.

I luften Fototriss

15 thoughts on “Skyltsöndag i luften/In the air, Sunday´s sign

  1. Älskar skuggorna som skyltarna bildar på marken. Kultiga, fina neonskyltar. Snart är de ett minne blott. Bra att du dokumenterar dom… för barnbarnen att titta på och fråga: vad är det här för något? 😉

  2. Kan ju inte låta bli att först bli lite nyfiken på Beths nittioandra födelsedag !! En väldigt aktningsvärd ålder måste jag säga. Aktningsvärd är även din triss där du snyggt även lät Skyltsöndag smälta in 😉 En lite öde plats du valt att visa men skyltarna, de glänser med sin nostalgi 🙂

  3. Ja, det var ju också en variant, hehe. Usch, den var dålig. Men din tolkning däremot, den är lysande. Om du visste hur svag jag är för retroskyltar… eller det kanske du vet.. en kan ju aldrig hålla tyst om nåt. Dubbelinlägg dessutom, bra där! 🙂

  4. Verkligen tidstypiskt, charmigt att skyltarna är kvar! Jag har en gammal folkvagn av märket Variant, men det verkar inte vara sådana som såldes där… Snygg triss och snygg skyltsöndag!

  5. Vacker skylt-variant och annorlunda triss! Hade jag en trädgård kanske jag skulle börja samla dessa gamla skyltar när man råkar ”hitta” dem. 😉 Kunde kanske ställa ut dem i sin trädgård, kanske koppla in el (med proffshjälp) och lysa upp mörkare stunder… 😉 Tänk att du kunde komma till så där och ströva fritt på stället. Antar att köpcentrumet har somnat in i en lång, kanske totalTörnrosasömn. Trevligt att ingen varit där och förstört mer av stället, fast altanräcket verkar ha lossnat. 🙂

    • Himmel och pannkaka, det är ju jag som får tacka för din fina hint! Syltsöndag – suck att jag alltid slarvar med stavningen och tack igen för att du puffar på mig så jag får en chans att rätta till 🙂

Kommentera

