Förstört/Destroyed window

DSC_0150rbppbob1000

Färghandeln i Kilafors

Idag på midsommaraftonen tillåter jag mig att vara mer än lovligt dryg och kulturellt snobbig. Temat för dagen är förstört fönster. I mina ögon visar bilden en förstörd fasad. I själva verket är det här en välproportionerlig stram byggnad från mitten av 1900-talet försedd med en tidsenligt neonskylt. En okänslig behandling av exteriören förstör totalintrycket, förstör byggnaden och förstör upplevelsen av fönsteröppningarna i sitt arkitektoniska sammanhang.

Med detta sagt måste ändå Kilafors färghandel få ett erkännande. Förstörelsen berör ytan, under den finns allt bevarat intakt – inklusive neonskylt – och går att återställa. En mild förstörelse således jämfört med vad som sker på många andra håll i landet.

förstört veckans fönster

9 thoughts on “Förstört/Destroyed window

  1. Håller med dig till fullo, varför i hela friden dölja den gamla fina skylten, det går över mitt förstånd! Dessutom borde någon påpeka att gardinerna i fönstret gjort sitt, de hade gjort sitt redan på 80-talet när de var populära ;P

  2. Bra att de behållit det gamla, synd att de döljer det med kedjans standardiserade skylt. Jag tror det skulle locka fler köpare om de visade att de hade känsla för byggnader, genom att anpassa skylten efter byggnaden. Hur ska jag som köpare kunna lite på exteriöra eller interiöra designförslag från en säljare i den butiken? Kortsiktigt tänk!

  3. Jag förstår att det stör ditt estetiska sinne, mitt med! Där skulle man kanske ha behövt anlita ngn som har öga för det stilrena… eller hur man ska uttrycka det. Inte så att jag ligger sömnlös efter att ha beskådat detta men skyltningen är inte så lyckad. Således ett perfekt bidrag till förstört fönster!

Kommentera

