Vatten

 

collageljusnan

Älven Ljusnan

Jag måste erkänna att jag är trollbunden av Ljusnan. Så mycket rinnande vatten. Och Ljusnadalen så mycket grönskande kulturlandskap och så mäktiga blånande berg. Men här gäller det vatten i veckans fototrisstema, vatten rakt upp och ner.

Vatten i Ljusnans nedre lopp genom Hälsingland

DSC_0131rpp1000

Vatten som rinner under denna vackra brokonstruktion från Motala Verkstad, året är 1931

DSC_0126rpp1000

och kluckar förbi en eller annan träbrygga som denna, som gjord för avkoppling

DSC_0133rpp1000

Vatten, nu närmar vi badkrukor oss badsäsongen.

Vatten Fototriss

9 thoughts on “Vatten

  1. Vatten så det räcker, men mest fastnar på den underbara bron. Den är verkligen vacker!
    Å inte visste jag att du var en badkruka. Trodde du behövde minst 24 grader i vattnet för att doppa tårna … ungefär som jag då;-)

  2. Håller med dig, Ljusnans är en upplevelse. Mina kusiner bor i Hälsingland, Vallvik och Söderhamn, känner igen den gamla bron. Gillar där Ljusnan släpps ut i havet, men kommer inte ihåg vad stället heter.
    Härlig triss – ha en god vecka!

  3. Strömt vatten brukar behålla kylan länge, burr.
    Små sjöar kan säkert ha en skaplig badtemperatur redan nu.
    Men det är inte ofta jag hoppar i plurret före Midsommar!
    Ljusnans vatten ser fint ut och den där bron är jätteläcker.
    Jag älskar verkligen broar (skam att jag inte själv tog med någon, jo en skugga kan anas).
    Ser nästan ut som om ingenjörstrupperna skulle kunnat snickra ihop bron. Rejält metallbygge.
    Kanske någon vårflod drog med den första bron som hör till bropelarna? Vet du något om bron?

Kommentera

