Rörelse

collageyx

Yxkastning

En kväll går vi ner till vägkorset som väl kan sägas vara byns centrum.  Där tränar Tönnångers Yxkastare och alla hugade får pröva på. Yxkastning kan näppeligen kallas en folkrörelse men en rörelse är det och en sport som inte gör mycket väsen av sig. Den kraftiga kaströrelsen tar hårt på magmusklerna men mycket handlar om teknik får jag veta.

Man siktar, tar sats från ryggen och kastar

DSC_0093pp1000

Går fram till måltavlan och redovisar poängen som protokollförs

DSC_0098p1000

Börjar om siktar, tar sats från ryggen och…ja ni är med

DSC_0113fp1000

Och under hela tiden har man trevligt och umgås.

Om någon undrar – nej jag prövar inte på att kasta yxan. Jag fegar ur men nästa gång så. Däremot gör jag min premiärturnering i boule på en bana bredvid. Man får ta en utmaning i taget.

Rörelse Fototriss

12 thoughts on “Rörelse

  1. Himmel! Det verkar vara en kraftfull sport. Men de som kastat verkar ha en fin träffbild. Flera har ju träffat mitt i prick. Jag är inte säker på att jag ens skulle orka kasta yxan fram till väggen.

  2. Härliga bilder på en sport jag aldrig har hört talas om men som nog kräver en del träning för att få in tekniken! Glädjer mig att du provade på boule, det är en sport jag gillar! Den tar ungefär 10 minuter att lära sig och sedan ytterligare 10 år för att bli bra!

  3. Tror det eller ej – jag har faktiskt kastat yxa en gång under ett företagsjippo. Tyckte det var svårt att överhuvudtaget träffa tavlan.
    Åsså boule ja. Gillar faktiskt det spelet, även om maken min tycker att jag ska vänta med det tills jag blir penschis;-)
    Toppen bildserie:-)

  4. Här har du verkligen lyckats fånga rörelser och inte vilka som helst. Verkar riktigt kul att kasta yxa. Tänk vad människan är påhittig, helt otroligt. Skulle nog själv velat prova om jag var där. En väldigt snygg bildserie har du valt som gjord för temat 🙂

  5. Superhärliga bilder du bjuder oss på! Jag har en sån där kastyxa 😉 Och jag brukar förse mina deltagare med hjälm när dom är ovnana att svinga yxan över huvudet! Riktigt action i dina bilder 🙂

Kommentera

