Surrealistika skapelser

DSC_0109pprrgreg801000

Moderna Museet

Surrealisterna under 1920- och 30-talet skapade verk som lämnade den rationella verkligheten och vände sig till människans irrationella sida. Genom att frigöra det undermedvetna nådde konsten en sann verklighet, en öververklighet – surrealitet.

Under Stockholmsbesöket hann jag titta in på Moderna Museet och kika runt en stund i utställningen Surrealismen & Duchamp. Konst i surrealismens anda fascinerar mig. Jag är förtjust i den här leken i drömlandet där det absoluta upphör och gränser blir otydliga.

Framåt natten gick jag till biografen Grand för att se Ves Andersons nya film. I Grand Budapest Hotel är gränserna också upplösta. Den är en charmig surrealistisk berättelse skapad med lätt, men säker, hand och jag älskar den. Se den, se detta endast 100 minuter långa, alldeles underbara fantasteri.

 

The Grand Budapest Hotel

The Grand Budapest Hotel av Wes Anderson. Ralph Fiennes Toni Revolori. Foto Moviezine

 

Fredagstema Människoskapelser

7 thoughts on “Surrealistika skapelser

  1. Surrealism har jag otroligt svårt för av den enkla anledningen att jag inte förstår… Var på Dali utställningen på Moderna för ett par år sedan, där förstod jag inte heller. Å när jag fotade blev jag tillsagd att det var förbjudet. Så du lyckades, bra gjort!
    Filmen har jag hört talas om. Några kollegor såg den. Å det verkar vara en film som man antingen älskar eller inte gillar alls. Å jag är glad att du tyckte om den.

  2. Tackar för bra tips inför kommande Stockholmsbesök nu i början av maj 🙂 Moderna museét brukar jag undvika att missa. Hoppas de har kvar utställningen om inte så bjuder de alltid på något som fascinerar. Får se om det finns tid över även för Grand…

  3. Trevligt filmtips, den måste jag se. Andra filmer som Wes Anderson gjort har jag gillat mycket, låter på dig som jag skulle gilla även ”The Grand Budapest Hotel”.
    Din bild från Moderna är snygg, så fint att du fick med ett par konstnjutare. Det gör bilden intressantare, antar att Modernas stora Dalitavla är med i specialutställningen?

Kommentera

