Så in i vassen vass främling

collage mandarin ram1000

Det dök upp en främmande fågel i stadens ankdamm

 

DSC_0020spp1000

En vild mandarinand bland de gamla vanliga gräsänderna väcker uppseende

DSC_0035pp1000

Den dekorativa mandarinanden är en prydnadsfågel från Östasien och har importerats till europeiska parker på grund av sina vackra fjädrar. Förrymda fåglar har förvildats och häckar på en del platser. Även i Sverige kan någon gång förrymda mandarinänder ses i naturen.

DSC_0057pp1000

Själv är jag förvisso ingen fågelfotograf. Jag drog mig ner mot Kumlasjön på påskaftonen för att fotografera vass till veckans fototriss. Och vass fotade jag tills jag snubblade över en liten skara människor som samlats runt en främmande fågel. Så vass är denna främling i mina ögon att jag gav upp vassen och koncentrerade mig på anden tills den tröttnade på vår uppmärksamhet och seglade ut på öppet vatten.

Mandarinand kan man förstås läsa vidare om bl a på wikipedia

Vass Fototriss

 

 

13 thoughts on “Så in i vassen vass främling

  1. Åhh, så vacker! Jag har sett sådana i fågeldammen i Slottsskogen i Göteborg, men aldrig i vilt tillstånd. De är så otroligt vackra! Jag tycker dina bilder är fantastiskt fina, fågelfotograf eller ej! Snyggt trissat!

  2. Helt underbart, blir så avundsjuk så jag kan svimma, fågeln. Har ränt ute i våtmarker, hägerhägn o annat men banne mig aldrig ”sett på maken”. Så glad jag blev av din triss!!!!!!

Kommentera

