Idag gillar jag Magasin 3 Stockholm konsthall

DSC_0036pphagbob1000

The drawing room

Magasin 3 ligger ute i Stockholms frihamn, i ett gammalt lagerhus från 1920-talet. Det är ett museum för samtidskonst och en plats som jag verkligen gillar. Där har jag fått en möjlighet att se soloutställningar av internationella storheter som Pipilotti Rist och Ai Weiwei. I helgen, när jag hade lite tid över mellan möten och teatrar, tog jag bussen ut till frihamnen igen. Vårens stora, mycket sevärda utställning I’m Still Here visar skulptur måleri fotografi installationer och filmverk av svenska och internationella konstnärer ur samlingarna.

I en mindre utställning The drawing room  visas ett personligt urval teckningar från 1700-talet fram till idag. Vill man ha en introduktion  till teckningarna, och det vill man, kan man med fördel låna en audioguide och följa museichefen David Neuman och skådespelaren Lena Endre i ett spännande samtal kring ett axplock av verken.

Teckningarna på fotot är av Alfred Leslie och Julie Roberts från USA respektive Storbritannien. Och mannen i bild övar sig i teckning efter förlaga.

torsdagstema I like

14 thoughts on “Idag gillar jag Magasin 3 Stockholm konsthall

  1. Gillar också Magasin 3. Hela området är ett av mina favo platser. Just blandningen av tegelhuskonstruktion, finlandbåtar och modernt hotell bland annat är riktigt cool:-)

  2. Intressant och läckert foto på spännande konst. Verkar som de känner till storstaden bättre än mig som iallafall bott där i 40 år !!! En plats väl värd att besöka. Tack för tipset ! Tror det blir en tur till Stockholm i April 🙂

  3. Det var ett bra tips. Fast nu verkar det bli sol i Sthlm under helgen och då vill man vara ute. Men ska nog försöka ta mig till Frihamnen och utställningen, bra helgtips att göra tillsammans med sambon. Teckna tycker jag själv om att göra och det är kul se andras verk.
    Det är lite lustigt, men som stockholmare så blir det inte alltid av att kolla in alla utställningar. Jag har siktet inställt på vårsalongen på Liljevalchs, den stänger den 23 mars!

Kommentera

