Dimmigt

DSC_0132sfpphpll600

Nathalia Edenmonts utställning Only me

finns att se på Sven-Harrys konstmuseum de närmaste veckorna. Nathalias fotokonst är inget för veklingar. Tavlorna är ofta makabra, grymma och tydliga, snarast övertydliga. Fantastiska i komposition såväl som i teknik. Kanske inget för hemmaväggen men jag är övertygad om att ingen går ifrån den här utställningen utan en upplevelse. Det är förvisso inte något man kan säga om alla konstutställningar. Bilderna behandlar Nathalias eget dramatiska liv och det faktum att hon blev lämnad att ta hand om sig själv när hon var 14 år. Hennes verk har provocerat många och konstnären lever med skyddad identitet. En film om Nathalia Edenmont från KSpecial ligger ute på webben. Högst sevärd den också om man är det minsta intresserad av samtidskonst och konstfoto.

Jaha och det dimmiga då säger ni

Nathalia Edenmonts konst är kristallklar, allt annat än dimmig. Men fönsterrutan som reflekteras i tavlans glas gör både verk och fönster svårtolkade, dunkelt dimmiga…

dimmigt veckans fönster

12 thoughts on “Dimmigt

  1. Nu läste jag med stort intresse din text. Läste om den utställningen på en annan blogg också. Å det är ju alltid intressant att höra olika åsikter om konstnären. Du levererar bakgrundsinformation som verkligen behövs om man inte skulle vända på klacken vid åsynen av hennes verk (som jag som sagt såg på en annan blogg). Tack!

    Ja och det dimmiga – var ju som banligt otroligt fyndigt av dig. Jag klurar fortfarande… Kanske fel tidpunkt – en fredagskväll – när man själv börjar gå in i dimman;-)

  2. Spännande! Vad kul att du skrev texten till. Jag har inte besökt det konstmuséet ännu, men det står på min ”att-göra-lista”. Har inte heller hört talas om konstnären ännu men blir nyfiken på henne. Så har du lyckats alldeles strålande med fotografiet! Bra gjort!

  3. Har hört talas om Nathalia men var tvungen att googla på hennes bilder. Visst är en del av dem ganska motbjudande, men samtidigt spännande och talande. Det märks att hon har något att förmedla, man komponerar nog inte sådana bilder ”bara för att”. Ska försöka se dokumentären om henne, känns intressant. Häftig kombo du fick ihop med tavlan och livet utanför fönstret 🙂

  4. Intressant information och fin tolkning av temat. Jag satt och tittade på bilden en stund innan jag läste din text, och visst var det så. Allt ser kristallklart ut, men speglingen gör bilden dunkel och svår att se. Vad är konstverk och vad är spegling. Nu fick jag tänka till lite här, det är alltid bra!

  5. Ännu en bild som väcke rmånga tankar! Uppskattar verkligen att du tar dig tid att allmänbilda oss (läs: mig) för jag har inte hört talas om den här konstnären. Blir riktigt nyfiken och ryggar inte för det makabra även om jag inte är så hårdhudad alla gånger. Människor som far illa är det alltid jobbigt att möta.

Kommentera

