Skyltsöndag för skofetischister

DSC_0054pphag1000

En mellandagsförkylning får man räkna med. Den kan utnyttjas till mycket. Jag läser en julklappsbok, Egenmäktigt förfarande: En roman om kärlek av Lena Andersson, årets Augustprisvinnare i kategorin skönlitteratur. En koncentrerad berättelse, intressant i sitt skoningslösa självutlämnande även om språket ibland blir lite ansträngt och står långt från exempelvis Herta Müllers virtuosa prosa.

Bryter av med lite fotoarbete – så mycket bilder, så lite ordning. Det är skyltsöndag, idag som årets alla söndagar, så vad sägs om en skylt från bibliotekets juniutställning. En skylt för skofetischister från småstaden om vilken det en gång sas att där bor ”fler skomakare än folk”. Nog kan den passa även om vi står inför ett nytt år och det är långt till juni.

Skyltsöndag i spåren av Pumita

19 thoughts on “Skyltsöndag för skofetischister

  1. Paradis à la Imelda Marcos… men skyltningen gillar jag skarpt! Speciellt den gammaldags stilen. Super!
    Du verkar inte så imponerad av August-vinnaren. En värdig vinnare, tycker jag, även om det inte var en fullpoängare för mig heller (4 av 5). Lättare att ta till sig än Müller. Gott slut, önskar jag dig! 🙂

    • Tack Pumita och tack det samma!
      Borde nog ha lättare för att imponeras men vi Lenor är kanske kritiska till vår natur. Håller med dig, hon är en värdig vinnare (4 av 5 ja) för innehållet och sättet att hantera det på.

    • Freja du gjorde mig så nyfiken att jag var tvungen att wikipeda ”1968 togs tillverkningen över av den internationella tillverkaren Bata, som 1971 flyttade produktionen från Sverige till södra Europa. Varumärket Oscaria behölls dock och marknadsförs än idag.

  2. Måste säga att flera av de där skorna skulle jag gladeligen sätta på mig även i dag, riktigt tjusiga. Ja jösses vad det har tillverkats skor i de här krokarna, för att inte glömma kexen heller… Önskar dig ett riktigt gott nytt år! 🙂

  3. Oscaria minns jag från min barndom och trodde att det inte längre existerade som varumärke.

    Tänk, Lena Anderssons bok har jag också läst precis. Lånade den som e-bok och hade med den hit till Australien. Blev mest nostalgisk av den, för de beskrivna känslorna kan jag känna igen.

    • Tur att Wikipedia finns, utan den skulle jag också ha sagt att Oscaria var helt borta som varumärke.
      Tänk att den fick följa med dig ända till Australien. Det säger något om bokens popularitet, många läser den och det beror nog på att vi är många som känner igen oss i de beskrivna känslorna.

  4. Inte visste jag heller att Oscaria existerade än! Herrskorna verkar vara tidlösa, men förmodligen i en helt annan kvalitet än dagens.
    Om min bild kan jag väl bara poängtera att jag skrev att jag tror att det betyder vildsvin- min albanska är lite knagglig… 🙂

    Gott nytt år till dig också!

    • Ja, det var väl sådana skor som lönade sig att halvsula och vårda ömt. Men har du slarvat med din albanska? Det var illa. Lägg på ett kol i studierna man kan ju inte bara anta vildsvin när det kanske dyker fram en dront 🙂

Kommentera

