Skapat landskap

DSC_0040fpphag501000

Människan skapar och omskapar sitt landskap

Staden – landskapet omskapat till ett stadslandskap – berör flest människor och står för den mest radikala förändringen. I staden trivs jag allra bäst som här en eftermiddag i Örebro i veckan. Vid Svartån, den som rann fram här långt innan staden blev stad, promenerar det charmiga paret rakt in i bild. Vi byter några ord, först på engelska de tror visst att kameran och jag är turister, innan de promenerar ut ur mitt liv igen. Men då har de hunnit berätta hur de älskar att gå här nere vid vattnet medan solens sista strålar strör guld över stan. Jag tror dem, det är inte svårt.

Fredagstema Människoskapelser och Skywatch Friday

11 thoughts on “Skapat landskap

  1. Tänk att en sådan ”enkel” bild kan väcka så många tankar, vackra tankar. Man går där ofta, kanske dagligen som det där paret men tänker ju aldrig i dessa banor. Bra Lena!

  2. Håller med dig, att gå längst med Svartån är en riktig höjdare, speciellt också där du står med kameran. Där Svartån kröker sig både en och två gånger upp mot Vasabron och bort mot Frimis. I oktober förra året promenerade min bror och jag längst med Svartån under en dag. Började vid fallen i Karlslund och gick i mål vid Oset. Vi upptäckte massor med detaljer som vi annars missat under vår levnadstid här i stan. Kom hem med över 500 bilder. Önskar dig en fin helg!

  3. Intressant! Du skriver så snyggt om precis samma sak som jag själv kom att blogga om denna gång, lustigt kan jag tycka.
    Olika spår som vi skapar i stadsmiljön. Visst är den skapade stadsmiljön i Örebro trevlig att vandra runt i. Verkar inte finnas någon snö i Örebro heller… 😉

  4. Ja, städer är gigantiska människoskapelser, tänk så mycket tid och material och människokraft som lagts ner på att bygga dem. Tur att åtminstone vissa miljöer blir lyckade då!

  5. En underbar tolkning både i ord och bild. Du lyckas då alltid få din text att hänga samman så bra med dina bilder. Du har en imponerande språkbegåvning som jag kan avundas ibland. Kanske har det något med ditt yrke att göra vad det nu skulle kunna vara 😉 Nyfiken ? Nä…inte jag inte 🙂 Önskar dig en skön helg från Malta och en (om det inte är för tidigt) ….RIKTIGT GOD JUL !!

Kommentera

