Idag gillar jag barmark

DSC_0020ppbob251000

Det är mindre än en vecka till årets kortaste dag och det är inte utan att det märks att den långa natten är över oss. Att få till en nytagen bild till torsdagstemat är svårt utan ljus, åtminstone för mig som inte behärskar kamerainställningarna. Bilderna blir mörka mitt på dagen och så fort jag släpper automatiken blir de ännu sämre. Till och med vitbalansen är fortfarande ett stort mysterium. Mitt tålamod räcker helt enkelt inte till.

Men nu är det inte ogilla som är det stående torsdagstemat utan gilla – jag gillar. Och jag jag gillar den mörka bilden. Gillar den eftersom jag gillar isfri snölös bar mark vintertid. Dessutom gillar jag stadens bibliotek och den sköna gröna julbocken på torget. Men mest gillar jag barmark och önskar mig – mot bättre vetande – en grön varm vinter i julklapp. Snälla tomten…

torsdagstema I like

15 thoughts on “Idag gillar jag barmark

  1. Ja på nåt konstigt sätt håller jag med dig. Annars brukar jag tycka att det ska vara snö på vintern men nu när vi bara har isfläckar här och där och temperaturen håller sig på ett par minusgrader är jag faktiskt väldigt nöjd. Det är skönt att slippa frysa sig halvt ihjäl när man ska ut. 🙂
    Ett tips för att få bilden lite ljusare kan vara att ändra exponeringen, öka den lite grann. Om du har en systemkamera är det den som knapp som har ett +/- på. På skärmen finns en skala med 0 i mitten och sen går det till minus 3 till vänster och plus 3 till höger. Vad du ska göra då är att hålla in +/-knappen och röra på hjulet till höger, testa med att flytta ett ”hack” i taget och ta en bild och se om det blir bra. Om inte flyttar du ett ”hack” till och försöker igen.
    Nu utgår jag från min Canon, vet ju inte vad du har och hur din ser ut men du kanske förstår vilken knapp jag menar. 😉

  2. Jag undrade först vad barmak vad för någonting men nu ser jag att det ska vara ett r i ordet till! 🙂 Ja, det är rätt skönt med barmark fastiskt även ifall jag älskar snö och längtar efter frost och massor med snö för att kunna fotografera vackra landskaps- och macrobilder!

    Och du….släpp inte det automatiska om du tycker det är svårt och inte har tålamod! Det är bättre att ta bilden än att försöka sig på, bli irriterad och ledsen för att sen lägga ner! Bättre att fippla med sånt när det är bra ljusförhållanden så man får in grunden!

    Jag gillar också din bild. Särkilt gillar jag den söta bocken!!

    • Haha tack för att du uppmärksammade mig på barmaken! Nu är den förvirrande rubriken ändrad.
      Låter väldigt slugt att fippla runt under de bästa förhållandena och inte välja de sämsta. Tänkte inte på det…Tack för rådet 🙂

  3. … och till och med biblioteket är ju grönt, vilken lycka för dig! 😉 Nja, jag vill i alla fall ha lite snö, helst till jul och under januari. Solen får dock skina och himlen vara klarblå, såna vinterdagar är vackra. Jag har också problem med att hitta rätt vitbalans och ljus på kameran, det syns på den bilden jag la upp. Jag försöker att leka med knapparna, men oftast blir det ingen bättring.

  4. Vilken läcker julbock !! Kikade precis på kalendern för att se när det vänder men det står inte. Mindre än en vecka kvar låter helt underbart. Visst blir man lite trött på mörkret som faller så fort. Det där med vitbalans och alla dessa inställningar på kameran har gjort att jag många gånger velat kasta ut den genom fönstret och stampa på den 😉 Nu har jag iallafall kommit på att det är svårare att fota i starkt ljus, när solen gassar som värst. När ska man fota då ? Jo, när det är molnigt, i gryning och skymning skrev Scott Kelby som jag har ett par böcker av och kikar i ibland. Tycker din bild är perfekt när det gäller ljus. I mina ögon är den iallafalla inte för mörk 🙂 Nu måste jag springa ut innan det blir helt bäcksvart ute. En timme kvar…. 😉

  5. Ja det är bra skönt att det är barmark och inte isgata.
    Även om det blir lite ljusare med snö, men snart har vi längre dagar igen för nu vänder det snart
    Ha e fin kväll
    kram Meta

Kommentera

