Helgbilden 3/11 Bildkomposition – ledande linjer

collage linjer

Helgen

Vi stannar till i Stockholm på hemvägen från Hälsingland. Träffar släkt och vänner och har det allmänt fint. Måste erkänna att jag nog är en smula trött och duven på söndagen men piggnar till betydligt när jag går en sväng i höstdiset. Min vana trogen följer jag Norr Mälarstrand. Man hamnar lätt där om man bor på Kungsholmen. Det blir många fotostopp på vägen där jag går och söker ledande linjer.

Fototriss

Temat för veckans triss är Bildkomposition – ledande linjer med undertexten Naturliga eller konstgjorda linjer är ett av de starkaste kompositionsverktygen. Så väl som att leda ögat genom bilden – vilket är varför de kallas ledande linjer – kan de också dela in en bild i olika områden, eller agera som ett grafiskt element.

Bilderna

I fotona har jag sökt linjer som leder blicken in i bilden och delar den i olika områden. Samt att jag övat gråvädersfotografering och sökt novemberkänslan en alldeles vanlig söndag i Stockholm.

DSC_0041fhpll600

Kajen

DSC_0048fpphpll600

Gatan

DSC_0123fpphpll600

Mälaren

Helgbilden 3 november och Ledande linjer Fototriss

9 thoughts on “Helgbilden 3/11 Bildkomposition – ledande linjer

  1. Välkomment illbaka till ”civilisationen”, det var ett tag sedan måste jag säga;-)
    Åsså hamnar du på min favo strand också, fast jag/vi gillar den mest under sommaren om man säger så.
    Å självklart fixade du det där med linjer galant – hade inte förväntat mig nå’t annat heller.
    Å Kungsholmen är hur kul som helst. Där finns faktiskt Stockholms bästa och mest annorlunda restauranger. Den infon är gratis och du kan använda dig av den vid ditt nästa besök i nollåtta;-)

  2. Gillar dina bilder från min gamla hemstad 🙂 Även om jag nu bodde på söder blev det många långa promenader utmed Norr Mälarstrand. Ibland hela varvet runt och en gång över isen 😉 Tycker du lyckats riktigt bra med dina ledande linjer. Liiite synd att dina bilder inte längre kan klickas upp till fullskärm. Gör så mycket mer åt bilden när man ser den i större format. Men det är vad jag tycker. Smaken är ju olika.
    Ha det bra Lena ! Sneglar fortfarande lite nyfiket på ”Dagens snabba” 😉

Kommentera

