Bortglömt

DSC_0229fpp1000

Vårda Edra kläder genom KEMISK TVÄTT och FÄRGNING…

står det på den blekta bortglömda reklamaffischen i det nästan bortglömda fönstret i byn. Holmsveden är byn som Gud glömde efter det stora uppsvinget när rallarna bodde här och sprängde järnvägen genom Norrlandsporten. Sedan dess har det lilla stationssamhället successivt fallit i glömska. Skolan lades ner, affären försvann men tåget stannar fortfarande i byn och släpper av mig på min resa mot Torpet vid vägs ände. Så väcker det bortglömda fönstret minnen från långa solstekta dagar i Hälsingland, minnen från en redan halvt glömd sommar. Minnet är kort.

bortglömt veckans fönster

13 thoughts on “Bortglömt

  1. Och jag ser att man t.o.m. lät ånga kläderna. Det måste väl vara en nästan helt bortglömd metod. Minns från min tid i Italien att man faktiskt gjorde det någon gång med kläder som inte kunde tvättas på vanligt sätt.

  2. En så himla charmig skylt. Å då den är bortglömd – liksom huset verkar det som – skulle jag nog göra en ansträngning att komma över skylten. Perfekt på väggen i stället för en tavla. En riktigt äkta skylt i stället för alla dessa fejkade chabby chic varianter. Mrrrrmmmmmmmhhhhh

  3. Vacker skylt i ett annars tråkigt fönster, känns som om skylten och huset kommer från helt olika tidsepoker. När jag läser på skylten och ser gammelsvenskan kan jag inte låta bli att le, så många extra bokstäver det var på ”den tiden”, inget för dagens snabba samhälle med lol, irl, sas, osv… 😉

Kommentera

