Negative space/negativt utrymme/tomrum

Idag har jag lärt att negative space handlar om en bildkomposition som låter tomrummet ta plats i bilden för att framhäva motivet

collage n egative space2 600

Veckans fototriss har negative space som tema och det var en riktig utmaning kan jag säga. Varken väder eller allmäntillstånd talade för någon fotoutflykt så jag började med arkivet och växter. Växter i fokus med upplöst bakgrund, vackert men lite tråkigt. Istället valde jag människor och bilder inspirerade av temat men där tomrummet är något bildmässigt ointressant snarare än upplöst till oigenkännlighet eller en helt tom yta.

Människorna i centrum är en mamma och hennes son, vänner till mig på besök i Närke från Japan.

Ja så gjorde jag, så här blev det och roligt har jag haft även om resultatet inte är klockrent negative space. Nu när jag har fått upp ögonen för tomrummet kommer jag inte att släppa det ur sikte. Tack Helena på Fototriss för inspirationen!

DSC_0107f1000

DSC_0144bfppljAhpll500

DSC_0096ffppA1000

Ett negativt utrymme av helt annat och oönskat slag kommer uppenbarligen att dyka upp här på bloggen i fortsättningen. WordPress meddelar att de kommer att lägga in slumpmässig reklam på min sida eftersom jag har en gratisvariant. Jag meddelar att jag är hjärtligt trött på WordPress, att jag inte vill att du ska belastas med reklam när du besöker mig och att om jag ska fortsätta blogga ska jag söka mig till en annan värd än WP. Frågan är bara vilken, Kanske är Tumblr ett vettigt alternativ.? Jag blir jättetacksam för synpunkter och förslag.

Negative space/negativt utrymme Fototriss

18 thoughts on “Negative space/negativt utrymme/tomrum

  1. Hva? Skal det legges ved reklame på WordPress?
    Hm.. Ikke har jeg hatt og ikke vil jeg ha . Vel, jeg får se om det dukker opp noe.
    Så til bilder.
    Det som jeg falt for er det øverste av de tre, det vil si der hvor mannen? og den grå bygningen synes mot himmelen.
    Bra triss, men det ble altså favoritten.
    Ha en flott kveld 🙂

  2. Ja jag blev också besviken på att WP börjar med reklam. Jag hade tänkt att lägga ned den egna domänen fotobrus.se till förmån för WP, men detta gjorde att jag fick tänka om. tumblr är inte alls tokigt, det är ju lite som instagram snabbt och smidigt, frugan gillar tumblr.com väldigt mycket. Härliga bilder!

  3. Fina bilder, den första med uppåtvinkeln och ladan eller vad det nu är som ser ut att ramla ned över henne i hatten är jättehäftig. Arken har strandat på berget typ 🙂
    Problemet med reklam på WP har du troligtvis haft hela tiden, men den syns inte när du är inloggad eller tittar på den från din egen ip-adress. Jag ser ingen heller, men det kan bero på att jag också har WP. Men går du in på den från en annan dator så ser du den säkert mellan inläggen, på min syns den när jag testat. Vad dom kör nu är tydligen en kampanj för att man skall betala för att slippa
    Jag tror det är omöjligt att slippa utan att betala någonstans eftersom reklamen finansierar alla bloggportaler, om man inte betalar själv. Samma gäller när man ligger på en server med egen adress, dom tar betalt för utrymmet. Många större bloggar lägger sig så för att själva kunna dra in reklamintäkter.
    Själv har jag testat annat och måste säga att WP är den som fungerar bäst. Värst är små portaler. Skall meila till 40-plus i veckan, som ligger på Loppi. Hon har inte fått en enda kommentar på trissen, försökte själv och spamfiltret kastade ut mig. Sånt här fungerar på WP och portalen har koll på en massa rolig information som dom andra inte har, typ statistik och annat.
    Vad du däremot skall hålla koll på är hur stora bilder som du lägger ut. Jag kopierar och förminskar mina så dom ligger på skärmstorlek om man klickar på dom. Mer behövs inte och det själ utrymme eftersom gratisutrymmet är begränsat. Jag har förbrukat 60% av min blogg nu. Med vissa kamerainställningar lägger man ut fototapeter nästan.

    • Där slog du huvudet på spiken! Byggnaden har formen av en båt och kallas arken 🙂
      Stort tack för mycket klargörande svar! och tips Tål att tänka en omgång till på att det är kul med WP:s statistik och info som jag ska börja utnyttja mer så länge jag är kvar här i portalen (bra att du lärde mig det begreppet!!!) Inte så länge sedan jag började förminska bilderna för att bland andra du lärde mig att det var möjligt 🙂 Det var också ett himla bra tips eftersom jag höll på att nå taket. Och så har du förstås rätt i att inget är gratis här i livet 😉

  4. Snyggt tolkat. Väldigt snyggt !! Första bilden är helt outstanding !! Verkar som om du börjar piggna till nu efter din förkylning. Blev lite orolig där ett tag 😕
    Reklam på bloggen är det värsta jag vet. Nä, kanske inte det värsta men det är ofta väldigt störande. Har inte fått något meddelande från WordPress att de ska lägga in reklam. Kan bero på att jag betalt för att slippa 😉

    • ja jag blir riktigt orolig själv när jag är så sänkt av en förkylning 😉
      Jaha du har en betalportal (eller vad det kan heta). Undrar om det finns andra fördelar än att slippa reklam. Kanske måste jag bita i det sura äpplet eller kanske är det mest ett skrämskott.

      • Min sida är också en så kallad ”gratisvariant”. Trodde inte att jag hade någon reklam på min sida eftersom jag inte såg någon. Upptäckte till min stora förvåning reklam på min site när jag satt vid en annan dator. Summan att betala för att slippa eländet är symbolisk. Tror det är ca 30 USD per år. Tänker du bo kvar i wordpress tycker jag du ska satsa på att inte ha reklam. Förresten har jag aldrig sett någon reklam hos dig 😕
        Även jag har tänkt på att gå över till något annat men som sagt WP har vissa fördelar och här känner jag liksom hemma 😉 Läser med stort intresse KajsaLisas kommentar.
        Ha en skön fortsatt vecka Lena !

  5. Kan väl börja med trissen. Precis som för dig så var det för mig. Hade aldrig hört talas om negative space, men från och med nu ska jag ”kolla lite”… Som vanligt lyckades du alldeles perfekt – trots igentäppt näsa antar jag – å ettan är helt underbar, min favo!

    Tony är också upprörd över WPs hot att visa reklam på hans blogg, så han har bytt tillbaka till sin egen domän – http://fotobrus.se/ från http://td56.wordpress.com/. örstår er verkligen. Jag vill inte heller ha reklam på min blogg. Jag har ju kört med blogspot från början, mest p g a att den var lättast att använda. Där kan man välja om man vill ha reklam eller inte. Nlogspot har fungerat klanderfritt med få undantag. Så jag kan verkligen rekommendera blogspot. Den har t o m en väldigt anvädarvänlig version för mobilen, som t o m jag fattade.
    tumblr och instagram är ju mera fotosajter. Å dina texter är ju minst lika finurliga som dina bilder, så dom vill jag ha kvar – texterna alltså och bilderna tillsammans alltså!

    • Och jag som trodde att wordpress var den enklare av de två :O Fattar inte varför jag annars valde den från början, Alla andra typ har ju blogspot så den borde ju vara bra. Ett stort plus det där med enkel bloggfunktion för mobilen eftersom jag mer och mer går över till den och det smidiga instagram. Där är kommentarerna snabba men du har rätt i att brödtexten blir lidande…

  6. Oj, du har allt tolkat det helt OK, jag blandade ihop med minimalistisk o kom ingen stans sen lossnade det. Men funderar ännu. Tycker de flesta bilder utom närbilder har just det där ”negativa utrymmet” Snyggt trissat!

  7. Fina varianter på veckans trisstema som ju inte var så enkelt som det kan låta. Ruttet att komma med reklam nu när så många redan känner sig inarbetade på WP. 😦 Personligen börjar jag må lite illa av all reklam som ska klämmas in överallt.

  8. Var lite stressad när jag kommenterade sist – så jag glömde hälften. Bilderna med människorna och den vackra badgrunden är toppen. Sen det där med reklamen, har inte blivit meddelad det. Jag som nyss gått över till WP, jag hatar reklam, tycker ibland att mycket förstörs med det. Men känner mig helt bakbunden, nyss gått över från Blogspot, fått hjälp att överföra det mesta. Så det känns chanslöst att byta igen. Är inte tillräckligt kunnig.

    • Blir lite nyfiken faktiskt på vad som fick dig att ta ta steget att byta från Blogspot till WP, tycks varit ett tungt vägande skäl 😉 Jag kommer inte att försöka ta med det jag har här vid ett byte. Det blir att börja från noll viket alltid kan vara trevligt 🙂

Kommentera

