Skyltsöndag – B som i Biograf

DSC_0014rbfphpll600

Biografteaterns gamla neonskylt, visst är den en praktskylt

I söndags sa jag att den lilla platsen Kilafors inte är att leka med. Det står jag fast vid idag också och studsar tillbaka för ännu en skylt, denna gången av äldre datum. Skylten är fin och hela biografteatern är fin. Byggnaden är från 1933. På 1990-talet tänkte kommunen riva det lilla huset med särpräglad arkitektur.  Vilken tur att Kilafors Biografförening efter en seg kamp lyckades rädda denna sanna pärla.

DSC_0019fbpp1000

Kilafors är inte att leka med som sagt

Skyltsöndag i spåren av Pumita

11 thoughts on “Skyltsöndag – B som i Biograf

  1. Ja, en pärla är det onekligen och som tur är väl bevarad ! Skylten en pärla likaså och kan absolut inte bli bättre !! Att Pumita kokat ihop något om att Skylten skulle börja på bokstaven B den här söndagen kunde vi ju inte veta. Iallafall inte jag. Du visste eller var det kanske bara tur. Fast tur o tur. Gör väl detsamma bara man skyltar 😉

  2. Måste säga att det glädjer mig oerhört att byggnaden bevarades. Tycker det är hemskt att dessa hus som verkligen har karaktär rivs stup i ett, speciellt i Stockholm, och ersätts med nya miljonprogrambyggen som är betydligt tråkigare och av sämre kvalitet som dom som byggdes på 1960-talet.

  3. Det var ett förskräckligt tjatande om B… Pumita har inte satt någon bokstav mer än på sitt eget bidrag 😉 Älskar din skylt, helt underbar, skulle gärna gå in i biomörkret där och se något trevligt över en bunke med stinkande popcorn. Det är något speciellt med de små orterna och deras hus som oftast klarat sig från rivningshysterin. Me like!

    Att min skylt blev så skarp beror nog mycket på tur och en stadig hand just den dagen. Brukar avundas alla andras skarpa bilder och undra vilken inställning som används 😉

  4. Helt underbara bilder i en härlig miljö! Inte för att jag skulle vilja bo på en så liten ort men det är kul att se/besöka. Undrar förresten hur det är att bo ovanför Biografen… vi får hoppas för deras skull att Dolby inte har hittat till Kilafors. 🙂

  5. Så man säger ”Biografteatern”? Det har jag nog aldrig hört på svenska. Inte vad jag minns i alla fall, men jag är ju lite glömsk ibland förstås. På italienska säger man däremot ofta att man ska gå på teatern när det är fråga om att gå och se film.

    Finfina bilder!

Kommentera

