Sven-Harrys sommarfönster

DSC_0309fpff1000

Veckans fönstertema är valfritt och jag gör det enkelt för mig.

Det generösa panoramafönstret skiljer den frodiga grönskan i Vasaparken från utställningshallens avskalade arkitektur i Sven-Harrys (konstmuseum) i Stockholm. Jag var där en helg alldeles nyss, har fönstret aktuellt och har redan skrivit några inlägg om Sven-Harrys. Nu passar jag på att slå ett extra slag för den här pärlan på gångavstånd från city. De inbjudande caféstolarna i gränslandet mellan inne och ute tillhör ställets restaurang som också ska vara värd ett besök. Själv slog jag mig aldrig ner där, det har jag kvar till återbesöket.

valfritt veckans fönster

16 thoughts on “Sven-Harrys sommarfönster

  1. Nu har jag så mycket att göra när jag kommer ”hem” till Sockholm att jag inte vet var jag ska börja. Har en lång lista på platser jag vill hinna besöka och här dök det upp ytterligare en 😉 Visst är det en pärla du visar och ett sommarbesök till Stockholm får man bara inte missa.
    Tusen tack för svaret om galleri. Har alltid undrat vad de där knapparna är till för 😉

    • Nej Susanne, förstår att det var en svår nöt att knäcka. Där står Julia Beck. Svensk konstnär (1853-1935) som visas på Sven-Harrys sommarutställning. Förutom Sven-Harrys samling på taket visar museet olika separatutställningar som denna.

  2. Ja, ja, ja sluta tjata!!!
    Skojar bara. Sven Harrys är ett av mina dåliga samveten 15 minuter från där jag jobbar. Å du väcker mitt dåliga samvete med dina fina bilder.
    Känner vilken press du sätter på mig;-)

  3. Funderar först över skillnaden mellan ute och inne och sedan över tillverkningen av så stora glasytor. Tänk att det fnkar utan att det blir späningar i dem så att se spricker. Och sedan ska de transporteras och monteras också. Att de håller!

  4. Kul att läsa och se dina inlägg från Sven-Harrys konstmuseum. Det står överst på måste-listan inför nästa Sthlms-besök.
    Sven-Harry är ju från Lund och på Harry Karlssons byggnadsaktiebolag (pappans företag) har jag jobbat som civ.ing-praktikant när även Sven-Harry var där, så vi var arbetskompisar så att säga.

Kommentera

