Besöksvänligt

collage speedway1

Besöksvänligt

I småstaden finns Indianerna och jag får erkänna att jag aldrig brytt mig nämnvärt om det. Men igår kväll tog vi oss äntligen ut till hemmaarenan, med det stolta namnet Ica Maxi Arena, där Indianerna skulle kriga mot Vetlanda. Och visst var evenemanget besöksvänligt. Drygt 3000 människor slog sig ner i gröngräset på medhavda fällstolar, på filtar och på träläktare. Det såldes varmkorv, läsk, godis, glass och hamburgare. Det skanderades hejaramsor sjöngs nationalsåg och spelades på högsta volym ur högtalare. Allt  under en strålande kvällssol.

Väghyveln

Efter två heat trasslade det till sig. Matchen avbröts. Bekymrade förare vandrade runt på banan med rynkade pannor och kännarminer. Sen släpptes väghyveln, traktorn och fotarbetaren ut på banan. Under en dryg timme bestod underhållningen i att banan hyvlades. Hur kul är det att se en väghyvel köra varv på varv runt en speedwaybana?

Indianerna

När matchen väl kom igång igen efter det dryga stoppet repade sig stämningen. Supportrarna sögs in i spänningen. Indianernas speedwayklubb grundades redan på 1930-talet. Den är en av Sveriges äldsta motorsportklubbar. Jag är glad att jag till slut kom iväg på en av deras matcher för visst var hela tillställningen besöksvänlig även om just den här kvällen inte avlöpte helt enligt plan. Mig gjorde det inget, jag hade stor glädje av att gå runt med kameran. Och eftersom Indianerna slutligen besegrade Vetlanda med 49 – 41, och därmed bröt en förlustserie, gick nog den trogna hemmapubliken också därifrån ganska nöjda med besöket.

Besöksvänligt Onsdagstema

4 thoughts on “Besöksvänligt

  1. Jag fick bevaka speedway, Dackarna i Målilla, när jag var lokalredaktör på Nyheterna i Hultsfred på 80-talet (man skulle bevaka både nyheter och sport). Jag trivdes utmärkt på speedwaybanan och fick en gång ta ett lag/klubbfoto till Dackarnas tävlingsprogram. Speedway är en cool sport.

  2. Jag gillar också speedway. Det är fart, spänning och fullt ös i heaten. Har sett på speedway en enda gång, men banan ligger åt fel håll, så det blev tyvärr en engångsföreteelse. Men när sporten visas på tv så är jag med.

Kommentera

