Botaniskt

DSC_0232fp1000

Ett botaniskt fönster vill jag nog kalla det fönster som döljer sig bakom den frodiga växtligheten i den magiska trädgården på Ishigaki-jima. Trädgården är ett oorganiserat kaos, stadd i förfall. Botaniken är på väg ta över. Den speglar kaoset inne i det ålderdomliga huset där ting staplade om varandra tar över rummet. Men båda äger de en ovedersäglig skönhet och båda bjuder på de ljuvaste överraskningar, för den som har ögon att se.

botaniskt veckans fönster

12 thoughts on “Botaniskt

  1. Tänk, jag ser inte alls Japan när jag tittar på din bild men inser att jag är full av fördomar om hur det ”ska” se ut i Japan, eftersom jag aldrig varit där utan endast sett andras utvalda bilder därifrån och som inte alltid skildrar helheten. Nej, jag ser i stället en bild som skulle kunna vara tagen i Centralamerika, speciellt med tanke på den obändiga grönskan som erövrar allt när den får växa fritt.

    Jag saknar förstås hängmattan som jag ser framför mig uppspänd mellan huspelarna. Men den kanske finns i Japan också om man tittar lite längre in? 🙂

    • Du ser riktigt rätt Susanne. Ön Ishigaki-jima långt söderut i Okinawas övärld har ett subtropiska klimat med obändig grönska. Antagligen påminner det en del om Centralamerika, men där har jag aldrig varit.
      Hängmatta, där sa du något, tror aldrig jag sett en sån i Japan men visst kan de finnas.

  2. Höll på att skriva precis det vad Susanne kommenterade. Men du har ju inte sett det vad ”vanliga” turister ser eller det vad som visas upp som det ”perfekta Japan” på tv.
    Du fångar Jpan ”bakom kulisserna, det äkta Japan bort från Tokyo. Å det tackar jag för.

    PS. Får jag vara bagagebärare nästa gång du åker dit!!!???? Snälla;-) DS.

  3. Den beskrivningen, ”där ting staplade om varandra tar över rummet”, är inte helt fel om man ska ge en snabb bild av mitt vardagsrum här hemma. Men en sådan fin trädgård kan jag inte visa upp. 🙂

Kommentera

