M som i Museum

collage sven-harrys

Som alltid på resor blir bloggen (ja för att inte tala om påhälsning hos alla er bloggvänners bloggar) lite hipp som happ. Med detta sagt, M som i…är temat för veckans fototriss och just nu är det naturligt att avsluta raden med Museum eftersom jag tillbringar en del av dagen – ja gårdagen hann det bli – på Sven-Harrys konstmuseum. Det Gyllene huset vid Vasaparken i Stockholm är en spännande upplevelse som jag vill rekommendera alla icke 08 på besök i staden.  Byggmästaren Sven-Harry Karlssons imponerande samling av nordisk konst visas i en kopia av hans hem uppe på byggnadens tak. Guiden är kunnigt engagerad, gruppen är liten och konsten högklassig. Jag begär inget mer…M som i Museum alltså.

DSC_0270 pp1000

DSC_0294pp1000

DSC_0287pp1000

M som i… Fototriss

15 thoughts on “M som i Museum

  1. Ja tänk att jag har gångavstånd från mitt jobb till museet, och jag har fortfarande inte varit där. Dessutom finns ju en restaurang med gott rykte där också. Dags för en långlunch under sommaren, definitivt!

    • Kompositionen av målningen överst är påtagligt lik Edward Munchs Skriet och det är Ragnar Sandberg, en av Göteborgskoloristerna, som har målat ”Sommarnatt” i slutet av 1930-talet.

  2. Du får gärna rekommendera för alla 08:or också för jag har inte varit där än… och inte BP heller, ser jag. Det blir lätt så. Klart spännande utställning! 🙂

  3. Tack för det Lena ! Här fick jag tips på ett av alla de museum jag gärna vill besöka under mitt nästa besök i huvudstaden 😉 Har ju bott där i 40 år men detta har jag tydligen missat. Gillar konstmuseum och dina bilder lockar 🙂 Ha en skön fortsatt sommar och låt bloggen vara vad den blir ! Vi andra har full förståelse. Ja, så länge du inte helt försummar den förstås 😉

Kommentera

