Innehållet i en japansk oden

DSC_0203fpb2p1000

Träskålen innehåller en klassisk japansk oden.

Tar tillfället i akt och visar dig innehållet i en rätt som inte serveras särskilt ofta på våra restauranger. Ingredienserna i en oden simmar i kokspad smaksatt med soja och varierar lite efter område och läglighet. Skålen här ovan innehåller en bit grå stärkelserik konnyaku från konjacplantans rot, en sötpotatis, en kaka av sojabönans skal alltså restprodukten efter tofutillverkning plus ett kokt ägg. På toppen ligger en kokt rättika daikon och det smaksättande tillbehöret är en klick stark senap på skålens bräm.

Kanske på sin plats att tillägga; Oden tillhör inte den elegant vackra avdelningen av det japanska köket, den har jag visat i ett antal andra inlägg. Oden är enkel traditionell mat som visar att mat i Japan är så mycket mer än sushi och sashimi.

Skålen med oden åt jag en kväll på Amagasakis allmänna bad i Osakas ytterområde. Måltiden innehöll så mycket mer, friterad bläckfisk till exempel, allt smakrikt och gott. Baden i de många pölarna med olika temperatur och mineralhalt retar verkligen aptiten och gör dig hungrig som en sumobrottare.

innehåll tisdagstema

7 thoughts on “Innehållet i en japansk oden

  1. Ursäkta Lena men det där ser i mitt tycke inte alls gott ut 😕 Däremot är det väldigt intressant att läsa om den klassiska maträtten som du provat under din resa i Japan. Dessutom låter det med tanke på ingredienserna som en hälsosam maträtt. Låter spännande med badet i pölarna 🙂

  2. Oj, det var en innholdsrik tallerken.
    Ofte like ”morsomt” å spise tradisjonsmat, ikke så velkjent fra turistguidbøkene.
    Ha en flott kveld. 🙂

  3. Du lyckas återigen förvåna mig rejält. Ja, som alltid trott att japanerna äter lika mycket med ögonen som med magen… Min kompis Motoko-san har då aldrig serverat något sådant. Ska genast påminna henne;-)
    För att vara ärlig så ser ju ingredienserna i oden inte direkt aptitliga ut, men när jag läste vad de består av blev jag genast hungrig.
    Du, behöver inte du en bagagebärare nästa gång du åker till Japan. Jag ställer gärna upp:-)

Kommentera

