Idag gillar jag: att pröva mig fram

Prövar mig fram med gatufoto en genre som gör mig nyfiken. Jag vill ha bilder av vanliga människor i vanliga situationer: frysta ögonblick ur vardagen. Inget framträdande, inte uppträdande men en känsla, en stämning. Jag vill ha bilderna svartvita. Jag vet att jag behöver öva länge än och jag skulle verkligen gilla att få konstruktiv kritik och synpunkter. Bilderna är tagna under en och samma eftermiddag på lite olika håll i småstaden och går att klicka upp till ett bildspel om du vill se dem i större format.

torsdagstema I like

11 thoughts on “Idag gillar jag: att pröva mig fram

  1. Vad kul att du fångats av detta spännande med gatufotografering. Tycker som du att de blir intressantast i BW. Jag tycker du har fin skärpa och kontrast i bilderna. Allra bäst gillar jag bilden med herrarna och Fonus-skylten. Man dras in i den bilden 🙂 Jag tycker också det är intressant med två silhuetter och en framträdande figur i första bilden. Det gör att man upplever damen som lyssnande och engagerad.
    Bilden med löparen ser jag som två bilder. Jag skulle gjort EN bild med bara löparen – stående (porträttbild) med den främre lampan i högerkanten.
    Men detta är bara MINA personliga tankar – alla upplever bilder olika 🙂
    Bra jobbat – verkligen!

  2. Det är kul och viktigt med vardagsbilder. Oftast har såna bilder mer att berätta. Det jag tycker är svårt med svartvitt är att få tillräckligt med kontraster i bilden så att allt inte bara ser grått ut. Jag tycker du har fått fina kontraster i dina bilder.

  3. Tycker det är roligt och utmanande med gatufoton. Det är ju inte bara att klicka utan det gäller ju att fånga stämningen. En mästare på det är ju Tony, Fotobrus.se.
    Du lyckades ju utmärkt med dina gatubilder i Japan. De var ju helt underbara. Jag medger att det var betydligt livligare där än i småstaden, och du är ju ett fotoproffs.
    Varför vill du ta bilderna i svart/vitt?
    Kan tyvärr inte ge dig någon konstruktiv kritik, är ju inte i din klass. Dessutom är jag inte så förtjust i svart/vitt som du vet.

  4. Javisst tycker jag att du ska använda svartvita bilder. De passar utmärkt och jag gillar dem. Bild ett talar mest till mig. Bra jobbat. Detta är något jag också önskar mig men jag har blivit påhoppad att jag inte får fota hur som helst, men det har jag tagit reda på – det får jag.

  5. Vad roligt ! Gatufotgrafering på människor i vardagen tycker jag är jättekul och spännande. Nu är ju jag inte lika framåt som dig men jag gör mina trevande försök 😉 Tycker det är lite knepigt ibland att fota okända så det blir oftast bakifrån eller folksamlingar. Tror inte att jag med mina bristande kunskaper vågar ge någon konstruktiv kritik. Men jag gillar dina bilder 🙂 Hmm.. Nåja.. Bilden med personen som springer känns som hon/han skulle vara mer i centum och ljusare. Samma sak med han vid fontänen men där gillar jag ljuset bättre. Herrarna vid Fonusskylten och damerna med balkongerna bakom tycker jag är jättebra. Det var bara spontant tänkt !!

  6. å så kul att se helt vanliga gatubilder där folket rör sig som vanligt. Det ska jag verkligen testa en dag… i smyg lite så där, för att fånga människor på bild hur som helst undviker jag … tror faktiskt inte de gillar att bli fotad utan förvarning … men så där på avstånd och lite bakifrån o sidle … går ju bra 🙂

  7. Jag gillar dina vardagsbilder! Det känns som att du tänker till ordentligt när du tar dem (inte för att jag alltid lyckas lista ut vad du är ute efter men det ligger hos mig…). Kanske att jag skulle vilja se människorna på närmare håll och oftare framifrån… det är där modet kommer in, jag vet, för jag har svårt för det själv. 🙂

  8. Beundrar dig och alla andra som har modet att ta upp kameran ute på gatan… kanske ska jag också våga någon gång. Gillar att bilderna är i svartvitt. Snyggt!

  9. Jag tycker att du har lyckats bra med dina bilder, verkligen uppsnappat på avstånd i småstaden. Hoppas du vågar dig närmare med tiden. Frågar folk varför du fotar så säg bara att du är fotograf och om de vill se bilden så visa den. Oftast är folk trevliga. Om det är speciella människor som utmärker sig på något sätt, så brukar jag fråga om jag får ta en bild, oftast blir de glada och poserar, annars får man önska trevlig dag och leta vidare. Det allra viktigaste är att visa att man inte har något att dölja, att man gör det på skoj.

    Svartvita bilder gör sig bäst vid gatufotografering, just för att man vill fokusera på situationen och inte på en massa störande färger runt om, såvida det inte är färgen som utmärker sig extra i situationen.

    Det är så kul att fota folk i rörelse, fånga det där ögonblicket som aldrig kommer tillbaka. Skulle nog kunna ägna hela min blogg åt gatufoto 😉 Kul att du inspireras av mina gatubilder.

Kommentera

