Skyltsöndag i eklandskapet

DSC_0131 f1000

Norra Europas mest vidsträckta eklandskap ligger i Östergötland. Landskapet karaktäriseras av gamla knotiga ekar och är ett kulturlandskap som formats under årtusenden av människans betesdjur och småskalig odling. Vid Tinnerö når eklandskapet ända in i centrala Linköping. Här låg fram till för några år sedan ett militärt övningsområde, avstängt för allmänheten. Men kommunen har övertagit marken och skapat ett strövvänligt naturreservat. Jag bor i Linköping några dagar hos de mina. Vi går ut i eklandskapet och ser grönskan på ingång. Sol strålar. Skönt att de gamla förbudsskyltarna kan skrotas, skönt att slippa ställas inför chefen vid vite av 300 kronor när vi nu beträder marken.

96:e inlägget i #Blogg100 Skyltsöndag i spåren av Pumita

7 thoughts on “Skyltsöndag i eklandskapet

  1. Finns onekligen flera ställen där militären inte längre behöver använda marken till skjutövningar och liknande verksamhet. Läckert skyltfynd med din gamla skjutbaneområdesskylt. Kan tänka mig att ekskogen mår mycket bättre numera utan den extra påverkan som militärerna tidigare utsatte naturen för. 🙂
    Fast jag kan inte låta bli att undra hur bra vårt försvar mår, med tanke på de senaste ”nära gränsen flygningarna” som ryssarna testade vårt försvar med ..? Det verkar ju inte väckt liv i vårt flygförsvar. 😉

  2. Heh, jag ser framför mig hur du med ”mössan i hand” står framför plutonen och vädjar om nåd. Nejnejnej, inget önskescenario men skylten ger sken av att ”slutet är nära”. Livlig fantasi? Ja… jo, jag vet. 😉

  3. Fick läsa både skylttexten och din text två gånger innan min tröga hjärna reagerade. Men nu gör den det – fatta alltså.
    Vad mycket man lär sig hos dig och många andra om vårt avlånga land. Riktigt intressant faktiskt!

  4. Gillar att kommunen gjort anspråk på marken, hellre strövområde än skjutområde. Make love, not war, det är kloka ord som står sig år efter år 🙂

    Tack för din fina kommentar hos mig. Är tillbaka snart ska du se, har ju så många bilder som skriker efter uppmärksamhet 😉 Ha det gott och njut av vårsolen!

Kommentera

