Rund

Den giftiga blåsfisken blåser upp sig och blir rund som ett klot när den möter en  fiende. På japanska är blåsfiskens namn fugu. Trots sin giftighet är fugun en delikatess här men den får endast beredas av specialutbildade kockar. Huvudort för fugufångsten är hamnstaden Shimonoseki på den största ön Honshus sydvästra udde. Shimonoseki är en viktig knutpunkt. Härifrån går den kortaste överfarten till Korea och det koreanska inslaget i stadsbilden är stort. Härifrån reser jag vidare till den sydligaste huvudön Kyushu via en bara någon kilometer lång undervattenstunnel. Fuguns betydelse gör sig påmind överallt på restaurangskyltar, i reklamen och till och med på trottoarernas kommunala brunnslock.

 88:e inlägget i #Blogg100 rund Tema fredag

16 thoughts on “Rund

  1. Det verkar vara en populär firre, den runda. Och det trots giftfaran. Första gången jag hörde talas om den där fisken och specialkockarna och så vidare tyckte jag det lät som en skröna. Men det är det ju uppenbarligen inte.

  2. Kul bild på brunnslocket. Jag brukar också fotografera brunnslock i städer men har nog aldrig sett ett lika fint. Och jag tror inte att jag skulle våga äta denna blåsfisk, skulle inte lita på kocken så mycket.

  3. Tänk att en så söt sak kan vara så giftig! Har förstått att ett enda ”felskär” kan leda till döden.
    Har du ätit fugu? Tror jag skulle nog inte riktigt våga, men åt andra sidan har jag ätit fårtestiklar så jag ändrar mig och testar fugu;-)

  4. Snyggt brunnslock. 🙂
    Tänk att de har så snygga och blåsfiskförsedda brunnslock i staden. Onekligen ett oväntat temaval, men mycket passande! Intressant med den där giftiga fisken, jag är inte alls lika originell i mitt temaval.
    Ganska ofarligt bidrag, om man inte trillar omkull i rulltrappan. 😉

Kommentera

