Orientaliskt

Kyoto ryokan

I ett rum med utsikt mot Fjärran Östern, även kallat Bortre Orienten, kan fönstret inte vara annat än orientaliskt eller hur? Fönstret vetter ut mot Kyotos gatuliv. Från gatan går jag in hit till mitt enkla ryokan, det traditionella japanska hotellet som är både dyrare och omodernare än affärshotellen.  Men det  erbjuder atmosfär, futon bädden utrullad på tatami stråmattegolvet och ett gemensamt gammalt ofuro träkar som fylls med skållhet vatten klockan sex på kvällen. Värdinnan har åldrats mycket sedan sist, har någon demenssjukdom och sonen är knappast rätt man att sköta stället. Kanske är den senaste gången vi tar in här också den sista. Livet går vidare och förändras även i den gamla kejsarstaden.

66:a inlägget i #Blogg100 orientaliskt veckans fönster

19 thoughts on “Orientaliskt

  1. Japan, visste väl det skulle komma orientaliska bilder därifrån när jag tittar in här. 🙂

    Jag kan i stort sett ingenting om japanska traditioner och har förmodligen en mängd fördomar om landet som inte alls stämmer, så det är intressant att läsa och se bilder från hur det egentligen är. Lova att du fortsätter med dina berättelser från andra länder.

    Får en känsla av ödslighet när jag tittar ut genom fönstret, lite eftermiddagsstiltje.

    Träkaret undrar jag över, för inte ser jag något som liknar ett sådant. Eller är det bordet som står i öppningen, med en kudde på?

    • Ja idag tackar jag dig och Pumita för temat! Sydeuropeiskt eller sydamerikanskt som tycks vara era favoriter hade däremot varit omöjliga för mig. Snällt sagt tack – kan inte hejda mig nu när jag äntligen har bilder.
      Du har så rätt här råder stilla bakgatslugn, ett kvarter bort brusar stadslivet dag som natt på en genomfartsled.
      Träkaret är ett träbadkar i källaren, jag är lite hastig i texten ibland 🙂 Bild på karet och fler interiörer från detta lite speciella ryokan finns i ett tidigare inlägg http://wp.me/p1YIih-1Xe

  2. Var sak har sin tid men jag förstår om du blir lite vemodig vid insikten om att kanske aldrig återvända. Älskar dina Japan-inlägg och det här är inget undantag. Keep´em coming! 🙂

  3. Pingback: Ibland måste man…….. |

  4. Har läst ditt tidigare bidrag från detta boendet från en annan värd!
    Fantastiskt ställe,synd att de får dö ut!
    I det där rummet skulle jag gärna sitta och spana ut !
    HA det gott!

  5. Nu var jag lite för snabb – första meningen i föregående inlägg skulle ju vara till det här inlägget såklart! Du får väl gå tillbaka och kolla;-)
    Du har då verkligen upplevt det ”riktiga” Japan långt från city och skyskraparhotellen. Det är precis så jag skulle vilja resa runt där.
    Här lärde jag mig det där med badtunnan i källaren, det visste jag inte heller. Ska inte vara dum och fråga om det inte finns duschar…

  6. Lite vemod vilar över ditt fina inlägg. Spännande kontrast på ditt foto från rummet ut mot gatan. Jag med många andra kan inte få nog av dina minnesbilder från Japan. Känner mig ofta förflyttad till en annan del av världen genom dina inlägg. Spännande och så härligt. Ha en skön fortsatt långhelg önskar jag dig från Malta 😉

  7. Ja, det var extra orientaliskt. Ser betydligt trevligare ut än vissa skräckvarianter av japanska övernattningsställe, modell ”sova i likkista” man hört om. Eller det kanske är skrönor.

  8. Fantastiskt vacker bild, och vilket underbart ställe det verkar ha varit. Tänk så olika det orientaliska ser ut beroende på var man är i”Orienten”. Här väldigt sparsmakat, och japanskt.

  9. Vilken perfekt bild! Underbar utsikt. Håller med dig att hotell med själ och personlighet slår alla gånger hotellkedjorna där man kan vara i vilket land och vilkan stad som helst.

Kommentera

