Skär som i skärtorsdag

handdukar

Skär har betydelsen ren i äldre svenska. På skärtorsdagen tvättade Jesus lärjungarnas fötter inför den sista måltiden. Han renade dem, därav namnet skärtorsdag. Rituell renhet är viktig i många kulturer inte minst i den japanska. Man renar sig utanför helgedomen innan man möter gudarna. Det vita riset är en central symbol för renhet. Inför måltiden rengör du händerna med en lätt fuktad varm handduk, ibland presenterad så här stilfullt i en flätad korg.

65:e inlägget i #Blogg100 skär som i skärtorsdag Tema fredag

15 thoughts on “Skär som i skärtorsdag

  1. Och på (det lyxigare) flyget får man handduken efter maten …
    När de ligger så där stilfullt törs man väl knappt ta någon? Påpassligt fotograferat och perfekt till temat.

  2. Ja du har verkligen hittat motivet till den rätta tolkningen av ordet. Tyvärr är det väl inte så många bryr sig om vad det betyder, de bryr sig mest om att få jobba halvdag och gå hem och påskpynta. Bra jobbat av dig och intressant med fakta.

  3. Tänkte också på de varma handdukarna som man får på flyget. Det känns lyxigt. Och så tänkte jag på muslimer som tvättar sina fötter på speciella platset innan de går in i moskén.

  4. Vad roligt att du lär den oinvigde… hade ingen aning om detta… eller jo, men inte i detalj. Hedning som jag är tänkte jag på spa och tvagning när jag såg din fina bild!

    P.S. Tack så mycket för dina fina ord hos Sassa! Blir alldeles rosig om kinderna. 🙂

  5. Det här temat var ju som klippt och skuren för dig såklart! Varje gång jag kikar in här hos dig får jag inte bara toppen foton utan massvis med intressant information. Det där med fottvätten hade jag inte en aning om. Så tack för den upplysningen.
    Ibland har jag känslan av att jag – bland annat via dig – kan mera om Japan än om kristendomen…

Kommentera

