Siluetter

collage siluettvinter

Jag går förbi den här vintersiluetten på min vanliga promenadväg. Ofta går jag förbi. Skänker den inte många tankar. Antar vagt att alltihop är någon sorts anläggning för kraftöverföring. Strängt taget har jag ingen aning om vad det är och varför den står just här bredvid ungarnas pulkabacke. Strängt taget spelar det alls ingen roll. Men mäkta vacker är den, siluetten med sitt kraftfulla linjespel mot vinterhimlen.

DSC_0055 hp

DSC_0056 hp

DSC_0057 hp

För övrig fortsätter mina experiment med bildstorlek, förvirringen tilltar. Allt genast är antagligen en orimlig tanke.

61:a inlägget i #Blogg100 Siluetter Fototriss

27 thoughts on “Siluetter

  1. Mmm, ett av mina favoritmotiv att fota. Gillar linjerna och det lite pampiga över elledningar. Himla snyggt fångat med solen där i horisonten. Fortsätt lek med bildstorlekar, men gärna till det större, blir ett mer kraftfullare första intryck.

    • Tack för den synpunkten Hanna! Har insett att jag haft jättestora bilder hittills. Nu testar jag att förminska men är ganska tveksam. Precis som du säger tycker jag att man förlora i kraftfullhet i ett mindre format

  2. Jag tippar att det är någon transformatorstation av något slag. Sådana tekniska installationer bryter av på ett speciellt sätt mot den omgivande naturen och de gör sig fint som siluetter.

  3. Pingback: Smått dåligt samvete just nu :( |

  4. Kraftledningar – alltså dessa bilder skulle passa utmärkt in i ”mina” tidningar på jobbet. Konstigt nog är jag inte bara barnsligt förtjust i rost och betong utan även i kraftledningar. De är mäktiga och vackra både dag och natt.
    Lite kuriosa i sammanhanget. Vid Akalla väster om Stockholm finns det sådana kraftledningar också. Å det roliga är att det finns hur många champinjoner där under hösten, fler än någon annanstans. Konstigt, eller hur!?

  5. Glömde ju säga att du är på rätt väg med dina bilder. Nu är din bildbredd 550 px, du kan nog höja till 800 px eller t o m 1000. Kan tyvärr inte WP, men jag ser ju att du har plats till höger och vänster om bilderna. Så testa med 1000 och se vad som händer. Det kanske finns en online manual för WP och bildstorlekar. Den här länken kanske kan vara till någon hjälp. Innehållet på denna sajt är den enda jag förstod…;-)

    http://alexmansfield.com/wordpress/wordpress-image-sizes

  6. Ja, tänk att kraftledningar eller vad det nu är kan vara så vackra ! Jättefina siluettbilder där du lyckats få ett fantastiskt ljus. Blir nyfiken på ditt experiment med bildstorlek. Tror inte jag märkt någon skillnad. Tycker de är lagom men kanske att de var lite stora förut ?? Men det är ju lätt att kolla 😉 Trevlig vecka önskar jag dig från Malta 🙂

  7. Tycker du fått utlopp för kreativitet i dina bilder. Ifall det inte är stängsel så tycker jag att du skall gå närmare med den himlen och köra lite siluetter så stolparna fyller ut mer. Spring runt och kör lite olika vinklar minst 30 bilder, sen kan du gå hem och testa i datorn. Du kommer säkert att slänga flera men några kommer du att vara jättestolt över. Jag lekte själv så inför trissen med Millenniebron i London sent i Lördags kväll. Fast det duggade iskorn och var nollgradigt hade jag hur kul som helst.

Kommentera

