Optiskt

DSC_0078 f test redigerad-1

Optiken var fullständigt obegriplig redan i skolan. Jag tror mig veta att optik handlar om ljus och ljusstrålar samt att en spegelbild är ett optiskt fenomen. Bilden av en stor backspegel, mot tågfönstret bredvid förarplatsen, flödar dessutom av ljus från vagnens generösa fönster. Den är min tolkning av ett optiskt fönster.

För övrigt har jag större problem än optiken just nu. Börjar inse att bildens storlek har en betydelse, dock oklart vilken. Under drygt ett år har jag plockat bilder direkt ur kameran och lagt in i bloggen. Jag ser ju att de blir ovanligt stora och går att förstora än mer. Det är kanske inte alls optimalt. Max 600 pixlar för webben läser jag någonstans så jag provar. Någon av er som har någon tumregel eller tankar om bildens storlek i en blogg?

59:a inlägget i #Blogg100 optiskt veckans fönster

15 thoughts on “Optiskt

  1. Speglar är intressanta optiska fenomen så den bilden passar temat perfekt.
    Jag ställer själv om storleken efter en mall i Blogger när jag sparar bilder till bloggen. Man behöver ju inte använda fulla storleken eftersom det blir väldigt tunga dokument. Siffran 600 är något jag hört någonstans, men i min mall maximeras bilden till 1000 någonting vad det nu är. Det kända begreppet lagom är nog bäst.

  2. Häftigt! Snygg tolkning – liksom litet dubbelt tolkat ;-))

    Eftersom jag har Blogspot så ser jag till att göra bilderna mindre än 800x800px därför att då räknas de inte in i det totala utrymmet som man har tillgång till via Picasa och utrymmet som är gratis fylls inte därmed upp så att jag måste köpa till plats eller ”trixa” på annat sätt för att slippa radera bilder.

  3. Så obegriplig var nog inte optiken för du tycks ha greppat huvuddragen och din bild visar på en viss kunskap om optikens mysterier. Jättefin tolkning och fin bild.

    Mina bilder är 800 pixlar breda som mest och jag misstänker att du skulle kunna ha det också. Filstorleken beror ju också på hur mycket du komprimerar. Tips: Kolla på moderskeppet.se. Där finns mycket matnyttigt om bilder för webben.

  4. Så du är den 3:e som lägger in en spegel som bidrag. Jag har ju ingen nämnvärd IQ så jag trodde att det var fotografering av typ ett skyltfönster hos Synsam som gällde. Såg av bidragen att jag inte alls var ensam om den tolkningen. Vad jag vill säga att du och två till är betydligt smartare än resten;-)

    Jag lägger mina bilder upp med 800 px, men i WordPress kan man gå upp till 1280. Kolla hos SoF och Fotobrus, de är mästare på ”tekniken”..

  5. Din bild är klart spännande och innehållsrik och förbryllande. Spegeln ger en intressant bild av utrymmet åt vänster, men jag funderar över hur dörrarna sitter och vad spegeln visar när dörren stängs!? Blir inte riktigt klok på hur allt hänger ihop, jag ser ju spårriktningen rakt fram. Klurigt foto! 🙂

  6. Gillar att spegeln nästan fyller upp fönstret där bakom, fönstermotivet byts ut och blir något annat, verkligen en optisk synvilla. Gillar även djupet i bilden, att man ser spåren utanför.

  7. Jag förminskar alltid bilderna till 550 px sen lägger på skärpan jag skrev om igår. Sen minskar jag även ner upplösningen från 300 till 72 pixlar/tum så filen tar så lite plats som möjligt. Tänker främst på att bloggen inte ska vara ”tungladdad” när man kommer in.

  8. Fysik och sånt har alltid varit hebreiska för mig med… men så vitt jag förstår så är din tolkning alldeles finemang!

    P.S. Lillknatten på lördagstemat är så söt så jag smälter! 🙂

Kommentera

