Greppat

korvgubbe

Det står en liten skåpbil parkerad i gränden framför hotellet i Chiba. Det är en korvmoj markerad med en japansk lykta i vitt och rosa. Korvgubben har ett munskydd nedhasat under hakan. Han har precis greppat en ”Hand Made Hotdog”. Hade det inte varit för den handgjorda korven och munskyddet – visserligen nedhasat, man måste kunna prata med kunderna även om man är förkyld – skulle han kunnat stå i Sibyllan på hörnet. Det är bra det. Det är inte turistvägen jag söker. Det är den vanliga vardagen som gör mig nyfiken, likheter och skillnader.

PS när jag ändå är inne på skillnader. Den handskrivna lappen under doggen föreslår öl 350 yen eller alcopop 300 yen som dryck till korven DS

57:e inlägget i #Blogg100 Greppat Onsdagstema

19 thoughts on “Greppat

  1. Vardagsbilder är roligast att titta på, vackra turistbilder får man ju ändå se. Han har även skydd för håret vilket inte förekommer så ofta på svenska korvmojar.

  2. Håller med dig, vardagsbilderna är de bästa, turistvägen kan visas på vykort. Tycker att korvmannen ser ut lite som en läkare på operation med den mössan. Hunden ser förövrigt ut som en söt corgi. Fint fångat 🙂

  3. Helt underbar bild från en vardag långt borta !! (Hur många har du på lager egentligen 😉 Den här ”korvgubben” ser ju ut att tänka lite hygieniskt med tanke på hår- och munskydd men de ser inte riktigt ut att fylla sin funktion 😉 Oavsett så skulle jag inte köpa varken hans eller Sibyllas korvar. Äter inte korv 🙂

  4. Å det var en stor hand made hot dog också. Tänker precis som du – är jag utomlands vill jag utforska det ”lokala” livet och träffa människor i deras ”rätta” miljö.
    Dessutom är jag väldigt impad att du kan katakana. Hiragana var jag ganska duktig på (för länge sedan), men fick aldrig grepp om katagana.

    PS. Läste i HSB-bladet idag om Yohio som ju är en riktig kändis i Japan. Han började lära sig japanska när han var 12 år. Idag pratar han japanska flytande. Älskar den killen! DS.

  5. Du fångade honom precis i greppet! Ja, det är intressant att veta hur människor i andra länder har det i vardagen. Det finns väl inget värre än riktiga turistfällor. Jag undrade också över bilden med hunden.

  6. Tack för din fina kommentar. De bilder som jag visar på bloggen har lite extra skärpa med hjälp av högpass, det får dom att bli lite skarpare och detaljer kommer fram. Kolla här för att se skillnaden: http://maritjohansson.se/blogg/?p=1836
    Där finns även en länk direkt till Moderskeppets instruktionsvideo hur man gör.
    Ibland använder jag även något photoshoprecept som finns här: http://www.photoshoprecept.se/alla-recept/
    Det jag använde på chokladbollarna heter tropiska landskap men jag har klickat bort synligheten på lagret som heter ”färgbalans 2”.

Kommentera

