Helgbilden 17/3 Avtryck

DSC_0065 fppb

I helgen tittar jag på hus i min närhet på grund av fototriss tema arkitektur. Tiden lämnar sitt avtryck i staden. Att småstaden växer och växlar utseende syns på långt håll. Två punkthus på åskrönet har fått namnet Högkvarteret och gett Kumla en ny siluett.

Kumla ligger mitt i ett gammalt kulturlandskap, befolkat sedan stenåldern. Uppe på rullstensåsen, vid huvudvägen genom Närke, har bebyggelsen alltid legat även om den ändrat karaktär. De förhistoriska husen fick lämna plats för Kumla by, som i sin tur lämnade plats för en villastad. Nu är det villastadens tur att maka på sig och ge plats för ett förtätat boende.

Helgens liveutsändning på Folkan från Met är operan Francesca da Rimini från tidigt 1900-tal av italienaren Riccardo Zandonai

folkan

55:e inlägget i #Blogg100 Helgbilden 17 mars och Avtryck mandagstema

11 thoughts on “Helgbilden 17/3 Avtryck

  1. Tiden lämnar verkligen avtryck! Det lilla huset ser väldigt felplacerat ut idag, annat var det säkert när det byggdes.Och visst är det fantastiskt att man nu kan få se föreställningarna på The Met live!

  2. Det är riktigt trevligt att gå runt och titta på hus i hemstaden,,ofta hittar man något man inte lagt märke till tidigare. Också här i Nyköping har vi några höghus som syns vida omkring. Nere i hamnen byggs den gamla silon om till bostäder, jag tror den blir 17 våningar hög.

  3. Jag ser att du har fått upp ångan – den arkitektoniska alltså;-)
    Punkthusen tycker jag om (tror jag) även om de verkar stå ganska så ensamma och ”övergivna” mitt på ”åkern.
    Å det där med förtätat boende – ja man kan ju hoppas att det inte blir lika tätt som i stor-Stockholm. Det är faktiskt inte så roligt att se vad grannen äter till frukost/lunch/middag.
    Kumla verkar ju vara rätt ställe för en ”kulturfreak” som du!

Kommentera

